آموزش اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی و ماژولار

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

با پست اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی و ماژولار از پیانته قصد داریم شما را با اوریگامی سه توپ شگفت انگیز آشنا کنیم. اوریگامی توپ بادی توپ ماژولار و توپ جادویی سه اوریگامی توپ سه بعدی هستند که سه نوع متفاوت از هم بوده ولی پایه اوریگامی یکسانی دارند. در ادامه به آموزش این سه توپ می پردازیم.

فهرست:


برای اطلاعات بیشتر راجع به اوریگامی می توانید به لینک آموزش تصویری انواع اوریگامی و برای آشنایی بیشتر با شکل های پایه  در اوریگامی به لینک آموزش انواع تا و اشکال پایه اوریگامی مراجعه کنید.


آموزش اوریگامی توپ بادی وحجمی

اوریگامی توپ بادی و حجمی یکی از ساده ترین توپ های اوریگامی است.

در ابتدا باید پایه اوریگامی بمب آب یا بالن را بزنید. جالب است بدانید که پایه اوریگامی بمب آب از اسم این توپ اوریگامی برگرفته شده است. زیرا که اسم این توپ اوریگامی در انگلیسی water bomb یا بمب آب می باشد.

بعد از اینکه پایه را مطابق شکل زدید، دو گوشه پایین را به خط مرکز عمودی برسانید و سپس کاغذ را برگردانده و این کار را روی سمت دیگر اعمال کنید.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

دو گوشه چپ و راست لوزی ایجاد شده را بار دیگر به خط مرکز برسانید و کاغذ را برگردانده و این کار را روی سمت دیگر اعمال کنید. در قدم بعدی لایه رویی گوشه های پایین را داخل گوشه های چپ و راست کرده و کاغذ را برگردانید و این کار را روی سمت دیگر اعمال کنید. در این مرحله ساخت اوریگامی توپ بادی به اتمام می رسد. تنها باید از سوراخ بالای کاغذ به داخل توپ بدمید تا توپ شما به مرحله آخر و اجرا برسد.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی
اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

برای مشاهده ویدئو آموزش این توپ می توانید به لینک آموزش اوریگامی توپ بادی سر بزنید.


اوریگامی توپ سه بعدی ماژولار( اوریگامی توپ پروانه ای)

این اوریگامی یک اوریگامی ماژولار محسوب شده که باید برای ساخت آن 12 واحد همسان را سرهمبندی کنید. اسم این اوریگامی، توپ پروانه ای است زیرا که بعد از اینکه ماژول ها را سرهم بندی کردید و توپ را ساختید با به هوا پرتاب کردن آن و زدن ضربه ای به آن ماژول ها از هم جدا شده وهمانند پروانه های ریز در هوا به پرواز در می آیند.

جالب است بدانید که که واحدهای استفاده شده در این اوریگامی همان پایه اوریگامی بمب آب هستند. پس در ابتدا مطابق تصاویر 12 تا واحد بمب آب بسازید. پیشنهاد میشود که کاغذهای مربع 7.5 در 7.5 استفاده کنید.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

بعد از اینکه همه 12 واحد را ساختید، نوبت به سرهم بندی می رسد. با 4 واحد شروع کنید و یک واحد یک واحد پیش بروید، بدین صورت که یک سر یک واحد را در واحد دیگری فرو ببرید( یکی زیر و یکی رو) سپس واحد دیگری را اضافه کرده و به سر آن را به سر دیگر واحد قبلی فرو ببرید. با اینکار شما بیس کار را ساخته اید. این 4 واحد را روی زمین بگذارید و 4 واحد دیگر را به صورت عمودی اضافه کنید و با راهکار مرحله قبل پیش رفته و یک سر یک واحد را روی یکی از واحدهای مرحله قبل و سر دیگر آن را زیر سر واحد دیگری ببرید. سپس 4 واحد آخر را به همین ترتیب اضافه کنید و توپ شما آماده خواهد شد.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی
اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

برای مشاهده ویدئو این آموزش می توانید به لینک اوریگامی توپ سه بعدی مراجعه کنید.


اوریگامی سه بعدی توپ جادویی

اوریگامی توپ سه بعدی جادویی یکی از ساده ترین الگوها را دارد که در تصویر زیر نمایش داده شده است. توجه داشته باشید که این اوریگامی با کاغذ مستطیل با نسبت طول به عرض دو به یک ساخته می شود. یعنی اگر طول شما 20 سانتی متر باشد عرض 10 سانتی متر است. به همین ترتیب نسبت سطرها به ستون دو به یک است. ولی تعداد آن دلخواه است. یعنی اگر به طور مثال 8 ستون دارید باید 16 سطر نیز داشته باشید.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

اگر به کاغذهای اوریگامی مربع عادت دارید می توانید از دو کاغذ استفاده کنید و آن ها را با چسب کاغذی به هم بچسبانید. در این آموزش نیز از همین روش استفاده شده است. در ابتدا کاغذ را از وسط تا کنید. بار دیگربین خط تای ایجاد شده و لبه ها از وسط دو تای دیگر بزنید. به همین ترتیب ادامه دهید تا کاغذ به 8 ستون همسان تقسیم شود. حال در راستای دیگر کاغذ همین کار را تکرارکنید 8 سطر هم ایجاد شوند.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

بعد از اینکه سطر و ستون تکمیل شد و هر 64 مربع کوچک داخل کاغذ مربعی ایجاد شدند، نوبت به قطر ها می رسد. برای اینکار می توانید از روشی که برای ایجاد سطر و ستون ها به کار بردید استفاده کرده . یعنی در ابتدا از دو قطر مربع بزرگ تا بزنید . سپس ازوسط خط تای قطر به گوشه ها(راس ها) تا بزنید تا اینکه قطرهای همه مربع های کوچک ایجاد شود.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

حالا نوبت به ایجاد موزاییک ها یا ماژول ها می رسد. جالب است بدانید ایجاد این ماژول ها نیز با پایه اوریگامی بمب آب شکل می گیرد. توجه داشته باشید که برای ایجاد ماژول ها باید سطر به سطر( یا ستون به ستون) پیش بروید. بدین صورت که از یک گوشه از یک مربع کوچک شروع کرده و با کمک خط تای ایجاد شده در وسط و قطرهای آن پایه اوریگامی بمب آب را شکل دهید و سراغ مربع بعد در همان سطر( یا ستون بروید). این اوریگامی پیچیده نبوده ولی به دقت و حوصله فراوان احتیاج دارید پس باید قبل از اینکه به مرحله ایجاد ماژولها برسید با دقت خط تا ایجاد کنید.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی
اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

بعد از اینکه همه سطرها و ستون ها را تمام کردید و این کار را روی کاغذ مربع دیگر انجام دادید، دو کاغذ را به هم بچسبانید تا کل کار به مستطیلی با نسبت دو به یک تبدیل شود.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

دو کاغذ را از سمت دیگر همم بهم بچسبانید تا این توپ جادویی ایجاد شود. این اوریگامی یکی از ارتجاع پذیر ترین اوریگامی هاست که الهام بخش خیلی از سازه های معماری و دست سازه های دیگر است.

اوریگامی توپ سه بعدی بادی جادویی

برای مشاهده ویدئو این آموزش می توانید به لینک اوریگامی توپ جادویی مراجعه کنید.


مطالب مشابه:

آموزش ساخت کاردستی پروانه بادبزنی، سه بعدی ومتحرک

اوریگامی پرنده متحرک کاغذی


4.7/5 - (159 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments