آموزش گام به گام ساخت انواع کاردستی کاغذی اوریگامی

کاردستی کاغذی اوریگامی

با پست آموزش گام به گام ساخت انواع کاردستی کاغذی اوریگامی با ما همراه باشید تا نه تنها انواع اوریگامی را شناخته بلکه متودها و روش های این هنر را بیاموزید.

فهرست:

انواع کاردستی کاغذی اوریگامی

پست آموزش گام به گام ساخت انواع کاردستی کاغذی اوریگامی علاوه بر اینکه شما را با اوریگامی ،هنر تا کردن کاغذ و تبدیل آن به اشکال تزئینی و صُوَرمختلف آشنا کرده و تاریخچه ای مختصر از پیدایش اوریگامی در اختیار شما قرار می دهد،  لیستی از آموزش ساخت جذابترین انواع کاردستی های کاغذی اوریگامی را ارائه خواهد کرد و شما را با متودهای به روز و چالش بر انگیز اوریگامی آشنا خواهد کرد.

جالب است بدانید اوریگامی کلمه ای ژاپنی از دو ریشه “اوری” به معنای تا کردن و “کامی (گامی)” به معنای کاغذ، برگرفته شده است. در کاربردهای مدرن، کلمه اوریگامی به عنوان اصطلاحی فراگیر برای انواع کاردستی های کاغذی بدون نیاز به چسب استفاده می شود. هدف اصلی ساخت اوریگامی و پیاده سازی تکنیکهای تا کردن و پیکره سازی بر روی کاغذهای معمولا مربع شکل، آفرینش پیکره ای زیبا -اغلب به عنوان نمادی از دنیای اطراف یا حتی دنیای خیالی آفریننده آن- می باشد.

تاریخچه اوریگامی

کاردستی کاغذی اوریگامی

تاریخچه اوریگامی ، پس از اختراع کاغذ شروع شده و در نتیجه کاربرد کاغذ در مناسبتهای اجتماعی به وجود آمده است. اگرچه بیشترین الهام ها و اشکال و سازه ها منبعی ژاپنی دارند، اوریگامی همچنین ریشه در چین و اروپا دارد و هر فرهنگی به سهم خود این هنر زیبا را به گونه ای که امروزه هست شکل داده است.

کاغذ در حدود سال 105 میلادی در چین اختراع شد و هنر تا کردن کاغذ در چین – یا ژجی – به احتمال زیاد اندکی پس از آن ظهور کرد .در چین یادبود ها و تدفین های سنتی شامل سوزاندن سازه های کاغذی طلایی رنگ که اغلب نمایانگر تکه هایی از طلا یا یوانبائو بوده اند، می شد. تا کردن کاغذ در چین باستان بیشتر روی اشیایی مانند قایق یا کلاه متمرکزبوده است.

کاغذ برای اولین بار در قرن ششم میلادی توسط راهبان به ژاپن آورده شد. در ژاپن از پروانه های اوریگامی در جشنهای عروسی یا شینتو برای به تصویر کشیدن نمادی ازعروس و داماد استفاده می شد وهنرتاکردن کاغذ در دوره هایان (114-1785) به عنوان جنبه ی مهمی از تشریفات مراسم ژاپنی تبدیل شد. ژاپنی ها در آثار اوریگامی خود غالباً از گلها ، پرندگان و سایر نقوش طبیعت گردی الهام گرفته اند که در اوریگامی معاصر نیز رواج دارد.

اروپا همچنین نقشی در تاریخ هنر تا کردن کاغذ دارد كه به قرن دوازدهم یا قبل از آن باز می گردد ، وقتی مورها روش تا کردن کاغذ برمبنای محاسبات ریاضی را به اسپانیا بردند.اسپانیایی ها تا کردن کاغذ را به عنوان یک تمرین هنری بنام پاپیروفلکسیا یا پیژاریتا توسعه دادند. بعضی مورخان معتقدند که این هنردر قرن 17 از هنر تا کردن دستمال بار دیگر الهام گرفته و رواج یافته است. در دهه 1800 ، کودکان در سن مهد کودک در اروپا و ژاپن مشغول یادگیری اوریگامی بودند.

آموزش تصویری انواع کاردستی های کاغذی اوریگامی

کاردستی کاغذی اوریگامی

با استفاده ازتعداد کمی ازتاهای اوریگامی و شکلهای پایه و مقدماتی در اوریگامی می توان روش های مختلفی را برای ساخت انواع اوریگامی و طرح های پیچیده ترکیب کرد. شناخته شده ترین مدل اوریگامی مدل کلاسیک مرغ ماهیخوار ژاپنی است. به طور کلی ، این طرح ها با یک صفحه کاغذ مربع شروع می شوند که دو سمت آن ممکن است ازرنگ های مختلف ، چاپ و یا الگوهای مختلف باشد. در لینک انواع تا، تکنیک، سمبل و شکلهای پایه و مقدماتی اوریگامی می توانید با آموزش انواع تکنیک های اوریگامی آشنا شوید.

آموزش گام به گام انواع اوریگامی برای کودک

آموزش گام به گام انواع اوریگامی سه بعدی

آموزش گام به گام انواع اوریگامی حیوانات

آموزش گام به گام انواع اوریگامی گل

آموزش گام به گام انواع اوریگامی پرنده

آموزش گام به گام انواع اوریگامی جعبه

آموزش گام به گام انواع اوریگامی هواپیما

متودهای اوریگامی

تسلط بر و خلق صنایع دستی کاغذی یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن خلاقیت است. آشنایی و چالش در متود های تا کردن کاغذ همان چیزی است که انسان را قادر به ایجاد چنین الگوهای و شکل های جالبی کند. متودهای مدرنی که اوریگامی را جذاب تر کرده است شامل متودهای وت فولدینگ، اکشن اوریگامی، اوریگامی پیورلند، کریگامی و متود تا کردن نوار کاغذی می باشد.

اوریگامی مرطوب (وت فولدینگ )

اوریگامی مرطوب روشی برای تولید مدل هایی کاغذی با منحنی های ملایم به جای تاهای راست هندسی وغیرطبیعی است. در این روش کاغذ مرطوب شده است ، بنابراین می توان آن را به راحتی حالت دهد. مدل نهایی هنگام خشک شدن شکل خود را حفظ می کند. به عنوان مثال می توان از آن برای تولید مدلهای بسیار طبیعی از حیوانات استفاده کرد.

کاردستی کاغذی اوریگامی
اوریگامی گاو نر با متود مرطوب کردن

اَکشن اوریگامی یا اوریگامی حرکتی

اوریگامی های اکشن یا اوریگامی حرکتی می توانند به روش های هوشمندانه حرکت کنند. اوریگامی اکشن شامل اوریگامی هایی است که پروازمی کنند; اوریگامی هایی که به باد کردن احتیاج دارند ; یا اوریگامی های هنگام تکمیل شدن از انرژی جنبشی دست در یک منطقه خاص روی مدل استفاده می کنند تا که اندام دیگرحرکت کند.اوریگامی اکشن ، که برای اولین با ابداع اوریگامی ژاپنی “فلپینگ بِرد” یا اوریگامی پرنده در حال پرواز معرفی شد، بسیار رایج است.

کاردستی کاغذی اوریگامی

اوریگامی پیورلند نوعی اوریگامی است که توسط هنرمند بریتانیایی جان اسمیت اختراع شده است و فقط به استفاده از یک تای پایه که به اصطلاح “تای کوه” یا “تای دره” معروف است می پردازد. هدف متد اوریگامی پیورلند این است که افراد بی تجربه و افرادی که محدودیت حرکتی دارند بتوانند به یادگیری اوریگامی بپردازند. این بدان معنی است که بسیاری از فرآیندهای پیچیده تر که در اوریگامی رایج معمول است ، غیرممکن است. و بنابراین دستکاری های جایگزین برای ایجاد جلوه های مشابه ایجاد شده است.

کاردستی کاغذی اوریگامی
مدلی از اوریگامی پیورلند

کریگامی

کریگامی یک اصطلاح ژاپنی برای برش کاغذ است. برش اغلب در اوریگامی های سنتی ژاپنی مورد استفاده قرار می گرفت ، اما نوآوری های مدرن در تکنیک ، استفاده از برش ها را غیر ضروری کرده است. بیشتر طراحان مدل هایی با برش را اوریگامی نمی دانند ، درعوض از اصطلاح کریگامی برای توصیف آنها استفاده می کنند. این تغییر نگرش در دهه 1960 و 70 اتفاق افتاد ، بنابراین کتابهای اولیه اوریگامی اغلب از برش هایی استفاده می کنند ، اما بیشتر آنها از فهرست آثار مدرن اوریگامی ناپدید شده اند. بیشتر کتابهای مدرن حتی به برش اشاره نمی کنند.

کاردستی کاغذی اوریگامی
مدلی از کریگامی

تا کردن نوار کاغذی

این روش ترکیبی از تازدن و بافت است. یک نمونه ستاره خوش شانس (Lucky Star) نامیده می شود که به آن ستاره خوش شانس چینی ، ستاره رویایی ، ستاره آرزو یا ستاره اوریگامی نیز گفته می شود. یکی دیگر از تاهی های متداول در این نوع اوریگامی ، ستاره موراویان است که با استفاده از تای نواری و با طراحی 3 بعدی ساخته شده است و شامل 16 سنبله است.

کاردستی کاغذی اوریگامی
ستاره اوریگامی
4.3/5 - (12 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments