6 باغ مهم از زیباترین و دیدنی ترین باغ های تاریخی و معروف شیراز را بشناسید

باغ های تاریخی و معروف شیراز

 

6 باغ مهم از زیباترین و دیدنی ترین باغ های تاریخی و معروف شیراز را بشناسید!!! زیرا که باغ های تاریخی و معروف شیراز که بعضی از آن ها حتی 6000 سال قدمت دارند بخشی جدایی ناپذیر از سرزمین ایران بوده اند. وقتی در مورد جاذبه های گردشگری در ایران به خصوص در شهر شیراز صحبت می شود، باغ ها ی ایرانی جایگاه خود را دارند. در حقیقت این مکان های زیبا نشان می دهند که چگونه طبیعت و هنر درهم تنیده شده اند تا خانواده های سلطنتی در گذر پادشاهی ها از توازن و زیبایی آن ها بهره مند شوند. باید بدانید که باغ های ایرانی با سه ویژگی متمایز می شوند : اولاً ، معمولا جویباری کوچک از میان آن ها از آن عبور می کند. دوم اینکه، باغ ها با دیوارهای بلند احاطه شده است ، سوم اینکه یک ساختمان تابستانی و یک استخر در داخل باغ وجود دارد. این سه ویژگی اصلی باعث شده باغهای ایرانی در سراسر جهان متمایز شوند و الهام بخش باشند. با این پست از پیانته همراه باشید تا 6 تجلی از بهشت در زمین را بشناسید.

فهرست:

باغ های تاریخی و معروف شیراز

ظهور باغ های فارسی من جمله باغ های تاریخی و معروف شیراز با قنات ها در ارتباط است. قنات تکنیکی است که ایرانیان کهن برای تأمین آب ازاستفاده می کردند. این کار شامل حفر کانال ها در نزدیکی یک منبع آب زیرزمینی برای دسترسی به آب در نقاط مختلف است. به همین دلیل باغ ها بیشتر در جهت خروج این قنات ها ساخته می شدند.

باغ شاپوری;عمارت شاپوری با معماری با شکوه

عمارت شاپوری خانه ای از دوران قاجار است که در مرکز بخش قدیمی شهر شیراز قرار دارد. ساختمان این عمارت دارای آینه کاری های زیبا است که اکنون مکانی برای بازدید عموم است. این مکان دارای کافی شاپ و رستورانهای خوبی است که غذاها و نوشیدنی های سنتی شیرازرا سرو می کنند.

آدرس عمارت شاپوری شیراز

این بنا که مربوط به اوایل دوره پهلوی است در شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده‌است. دسترسی به این محل از طریق بلوارکریم خان زند ممکن است.

ساعات بازدید عمارت شاپوری :

9 صبح تا 12 شب

عمارت شاپوری، عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز

عمارت شاپوری غلاوه بر ساختار ساختمانش از مهم ترین باغ های تاریخی و معروف شیراز محسوب می شود. وجود راه پله در میانه ساختمان از طرح های متمایز معماری این بنا است که در بناهای هم دوره اش به چشم نمی‌خورد. همچنین در این عمارت هر اتاق عملکرد خاص خود را داشته و است و دیگر چند منظوره بودن اتاق ها چنانچه در گذشته مرسوم بوده در این بنا مشاهده نمی‌شود. اضافه نمودن بالکن به بنا نیز که در معماری ایرانی جایگاهی نداشته و قرار دادن 14 ستون به قرینگی هم با تزئینات منحصر بفرد در گرداگرد بالکن هویتی خاص به این فضا می دهد و این ابتکار خلاقانه را به اوج خود می رساند. بهار خواب نیز که محل استراحت تابستانی است دارای بالکن و ستون های مشابه ستون های بالکن اصلی است. این ویژگی ها این ساختمان بی نظیر رابه نمونه ای گرانبهایی از نوآوری و خلاقیت در نماها و سازه ها تبدیل کرده و آن را به یک باغ ایرانی-اروپایی تبدیل کرده است.
باغ بسیار زیبا و سرسبزی هم دور تا دور عمارت را فرا گرفته که با درختان بلند قامت و گل های زینتی پوشیده شده و استخر بزرگی درست رو به روی عمارت قرار گرفته که حال و هوای محوطه را شاد و فرح بخش کرده است. این عمارت نه تنها در روز زیبایی خارق العاده ای دارد بلکه در شب زیبایی اش دوچندان و وصف ناشدنی است. در حقیقت نورپردازی های روی عمارت در شب آن را همانند نگینی منحصر به فرد کرده است.
این بنا متعلق به دوره پهلوی اول و صاحبش آقای عبدالصاحب شاپوری که از تاجران بنام آن عصر بوده اند میباشد.

باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز

باغ ارم شیراز؛ زیبایی چهار فصل شهر شعر و ادب

بازدید از باغ تاریخی ارم یکی از مهمترین کارهایی است که درباید در شیراز انجام شود.زیراکه این باغ یکی از بهترین نمونه های باغ های پارسی است. باغ ارم در یونسکو به عنوان میراث جهانی و سمبلی از باغهای ایرانی ثبت شده و شهرت جهانی یافته است.در حال حاضر ، نه تنها به دلیل هویت تاریخی خود بلکه به دلیل زیبایی و همچنین به عنوان یک مرکز تحقیقات گیاه شناسی ، بازدیدکنندگان را از همه جای دنیا جذب می کند. درمورد زمان ساخت این باغ اطلاعات دقیقی وجود ندارد. اما تاریخ ساخت آن را به دوران سلجوقیان نسبت داده‌‌اند و دلیل آن نیز این بود ‌که چند باغ تخت دیگر توسط فرمانروای وقت فارس که از سوی سلجوقیان حاکم فارس بود ساخته شده بود.

باغ ارم شیراز کجاست؟

برای دسترسی به باغ ارم شیراز باید به خیابان ارم بروید و در میدان ارم و در نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز به این باغ خواهید رسید.

ساعت بازدید از باغ ارم:

8 صبح تا 8:30 شب

باغ گیاه‌شناسی ارم شیراز؛ گلها و درختان باغ ارم شیراز

به علاوه این باغ محیطی مطلوب برای پرورش بیش از 45 گونه گیاهی است. این منطقه وسیع به درختان میوه شامل انار ، پرتقال ترش ، خرمالو ، زیتون و گردو اختصاص دارد. از بین این درختان میوه‌دار محصول اصلی باغ ارم، انار محسوب می‌شود و رتبه دوم محصولات این باغ، مرکبات است که کیفیت آن با محصولات دیگر باغ‌های مرکبات و نارنجستان‌های شیراز برابری می‌کند. در بخش دیگری از باغ طیف گسترده ای از گیاهان زیبای گرمسیری وجود دارند. قابل ذکر است که درختان زیبای سرو نجاری 200 ساله بازدید کنندگان از سراسر جهان بازدید از باغ را به خود جلب می کنند. درختان دیگر باغ ارم شیرازشامل بید مجنون، زبان گنجشک، بید مشک، سپیدار، افرا، ارغوان، کاج، سیاه بید، اکالیپتوس و سرو ناز می شوند. بلندی درخت سرو ناز این باغ به 35 متر می‌رسد و بلندترین سروناز شیراز محسوب می‌شود.

بنای درون باغ از نظر معماری ، نقاشی ، کاشی کاری ، سنگ تراشی ، سنگ نگاری به عنوان شاهکار دوره قاجار در نظر گرفته شده است. ستون های این بنا تخته هایی یکپارچه و بیش از دو متر هستند که بر روی آن ها اشعار چهره های مشهور ادبی ایران نظیر حافظ ، سعدی و شوریده شیرازی حک شده است.

باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز

 

در کل ، منظره پانورامای باغ ، عطر گلها ، منظره باشکوه درختان سرو قدیمی و عظمت بنای باستانی باعث جلب توجه بازدیدکنندگان از سراسر جهان می شود


باغ عفیف آباد؛ باغ موزه نظامی(باغ گلشن)

باغ عفیف آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است که نمونهٔ کاملی از هنر گل کاری ایرانی است و در بین باغ های تاریخی و معروف شیراز بسیار مشهور و سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ ه‍.ق آن را احداث نمود. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است که همگی برای بازدید همگانی فراهم هستند. باغ عفیف آباد با وسعتی حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز است.

ساعات بازدید از باغ عفیف آباد:

8 صبح تا 7 شب

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

این باغ در دوره صفویه از باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در این دوران این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفته. در زمان قاجاریه، میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی زیبا و آراسته در آن بنا نمود. قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد. وی برای آبیاری درختان باغ کاریز لیمک را که در قصر قمشه بود خریداری کرد. در آن دوره که معاصر حکومت قاجاریه است، باغ گلشن یکی از زیباترین باغهای شیراز به شمار می رفته است. دور این باغ حصاری از چینه گل کشیده و انواع درختان میوه بجز نارنج و خرمالو در آن کاشته بودند. در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم، خواهر زاده بانی باغ می‌رسد. وی در این باغ دگرگونی و بهسازی گسترده‌ای پدید آورد و به همین جهت پس از آن این باغ به نام عفیف آباد معروف می‌شود. اما وارثین باغ در زمان پهلوی آن را به فرح پهلوی همسر محمد رضا شاه هدیه می‌دهند. در سال ۱۳۴۰ ارتش در مزایده این باغ را خریداری می‌کند تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و به کوشش ارتش جمهوری اسلامی و هم‌زمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، باغ عفیف آباد به موزه نظامی شماره ۲ کشور مبدل می‌شود.

باغ عفیف آباد کجاست؟

این باغ در خیابان عفیف آباد شهر شیراز واقع است و هم اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ ترین موزه های سلاح خاور میانه در آن وجود دارد .

موزه نظامی باغ عفیف آباد شیراز

در این موزه مجموعه‌ای از سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل نگهداری می‌شود. از سلاح‌های با ارزش در این موزه می‌توان به تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصر الدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه، محمد رضا شاه و همچنین اسلحه‌های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب‌انباری رئیس علی دلواری اشاره کرد. در این موزه سلاح های گرانبهایی همچون تفنگ فتح علی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه قاجار، رضا شاه ومحمد رضا شاه پهلوی و مسلسل رییس علی دلواری دیده می شود.جلوی پلکان ورودی نیز ارابه ای ویژه ی تشییع جنازه ی رضا شاه پهلوی و توپ فتح علی شاه قاجار دیده می شود .

ساختمان کاخ دارای دو طبقه است که در آن نزدیک به 30 اتاق تالار وجود دارد. در شمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده شده است. طبقه پایین موزه نظامی شده است و در آن آبنمای زیبایی ساخته شده و سوی خاوری آن با پنجره های رنگین ساخته شده است.این طبقه با سه پلکان به طبقه دوم راه می یابد. طبقه دوم راهروی بلندی دارد که در دو سوی آن اتاق های تو در تو جای دارد. در مرکز این طبقه تالاری بزرگ و باشکوه وجود دارد. سقف تالار چوبی است و به به نقش های گل و بوته، شکارگاه و بزم و شادی آراسته شده است.

دورادور دیوارها گچ بری و مقرنس کاری شده و درها و پنجره ها از شیشه های ساخته شده اند. در این طبقه «موزهٔ عبرت» قرار دارد که دربردارنده اتاق های همایش، رخت کن، نشیمن، مطالعه، پذیرایی و قمارخانه است .

در پیشانی ساختمان نگاره ای از تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی با کاشی آراسته شده است. در اصلی ساختمان در سمت شمال است که از مسیر پلکان سنگی به تالارسرپوشیده می رسد. نمای شرقی عمارت دربرگیرنده ایوانی بزرگ و زیباست که در تمام طول بنا کشیده شده است.

نمای غربی آن بسیار ساده است. ایوان جنوبی نیز از دید آذین بندی ها همانند ایوان شمالی است. در جلو ایوان بزرگ عمارت چهار ستون بلند ساخته شده است و سقف آن با قطعات چوبی پوشیده شده است.سر ستون های ایوان با الهام از نقش های تخت جمشید گچ بری شده است. همچنین در جلوی ساختمان نیز استخر بزرگی وجود دارد که راه اصلی باغ از جلو آن آغاز می شود .

معماری این باغ آمیزه ای از ویژگی معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است .

قهوه‌خانه سنتی و حمام خزینه‌ای باغ عفیف آباد

ساختمان قهوه‌خانه به شیوه معماری ایرانی ساخته شده‌است. دیوارهای قهوه‌خانه با آجر ساخته شده در میانه قهوه‌خانه حوض کوچکی وجود دارد. این قهوه‌خانه دارای شش حجره می‌باشد که آراسته به نقوش شاهنامه فردوسی می‌باشد و با ظرافت و زیبایی خاصی بر روی کاشی کشیده شده‌است. از آن میان این نقاشی‌ها می‌توان «داستان ضحاک و کاوه آهنگر»، «داستان زال و سیمرغ»، «نبرد رستم و سهراب»، «نبرد تهمتن و دیو سفید» و «نبرد رستم و اسفندیار» را نام برد.

ساختمان حمام هم بر اساس شیوه سنتی حمام‌های سنتی ایران بنا شده‌است. این حمام دارای دو خزینه آب سرد و گرم می‌باشد که از جاسازی دیگ مسی در کف خزینه، آب گرم فراهم می‌شده‌است. حمام کهن باغ در پشت‌بام دارای مناره و قبه است. در دیوارهای این حمام نقش‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد،که از آن میان می‌توان به «فرهاد در کوه بیستون»، «دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی»، «صحنهٔ ورودی یوسف به جمع زنان مصری» اشاره کرد.

باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز

باغ موزه دلگشا؛ بنای تاریخی و جاذبه های گردشگری

باغ دلگشا شیراز ۷ و نیم هکتار است و بیشتر درختانش را بهارنارنج و پرتقال تشکیل می‌دهند و آنچه باعث شهرت این باغ میان باغ های تاریخی و معروف شیراز شده است جز قشنگی خودش، آبنماها و کوشکی‌ست که در میانه آن وجود دارد، ضمن اینکه اولین کلاه فرنگی ایران را هم می‌توان در این باغ دید و از آن گذشته بهارها جشنواره گل های شمعدانی هم در آن برگزار میشود.

تاریخچه باغ دلگشا شیراز


قدمت باغ دلگشا به دوران قبل از اسلام و ساسانیان باز می گردد. این باغ در گذشته نزدیک یک قلعه باستانی هخامنشی و زمان ساسانی بوده است. در سلسله تیموری هنگامی که تیمور پادشاه بود ، این باغ با شکوه در بهترین وضعیت خود قرار داشتو آنچنان تیمور را تحت تاثیر قرار داد تا اینکه وی دستور داد باغی با همین نام را درسمرقند بسازند. همچنین در دوره صفویه (پس از ظهور اسلام) یکی از مهمترین باغ های تفریحی بود عکسهای آن توسط کاشفان اروپایی ثبت شده بود. در زمان افشاریه نیز باغ دلگشا هم چنان با شکوه بود تا اینکهدر زمان پادشاهی نادرشاه خسارات زیادی به بار آورد. بعداً آنها به دستور کریم خان زند این باغ زیبا را ترمیم کردند.

باغ دلگشا شیراز کجاست؟ 

باغ دلگشا با آرامگاه سعدی ۵ دقیقه بیشتر فاصله ندارد و انتهای خیابان بوستان شیراز است.

ورودی اصلی در ضلع جنوبی باغ است. با ورود به باغ با یک حوض زیبا که 8 جریان از آن می گذرد روبرو خواهید شد. در باغهای فارسی ، معمولاً چهار نهر باغ را به چهار قسمت تقسیم می کنند . تأمین آب باغ از قنات نزدیک مقبره سعدی است. . به غیر از درختان نارنج ترش ، این باغ با درختان سرو ، گردو ، کاج ، نخل و جودا تزئین شده است. در اواسط بهار ، شکوفه های جذاب و عطر دلپذیر آنها فضای باغ را پر می کند.

ساختمان کلاه فرنگی باغ دلگشا

بنای مرکزی این باغ که با نام کلاه فرنگی شناخته می شود ، سه طبقه در وسط باغ است ودو درب ورودی دارد که هر دوبا ظرافت تزئین شده اند. زمانی که وارد ساختمان می شوید ، با یک سالن بزرگ که چهار اتاق بزرگ دارد روبرو می شوید. بعلاو یک حوضچه آبی در مرکز سالن وجود دارد که این ساختمان را بسیار زیبا می کند. سقف از جنس چوب است که با گچ و آینه تزئین ش و به شکل گنبد یا سقف شیروانی است. در ضمن نقاشی روغنی گلها و گیاهان بر ظرافت این بنا بیشترمی افزاید. این نوع معماری ترکیبی از سبک های ایرانی و اروپایی است که در دوره قاجار بسیار رایج شد. بنای ساختمان باغ دلگشا به دوره زند مربوط می شود. جالب ترین و عجیب ترین قسمت باغ موزه دلگشا رادیوها است که سیر تکاملی آن ها را شاهد خواهید بود.

ساعات بازدید از باع دلگشا:

8 صبح تا 11 شب

 

باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز

باغ جهان نما بهشت باغ های تاریخی و معروف شیراز

باغ جهان نام باغی با دیوارهای بزرگ دورتادور آن است که با طراحی داخلی سنتی زیبایی و هارمونی است و جویبار آن از رودخانه رودکنی تغذیه می کند.

در این باغ درختان سروناز و درختان نارنج در تقاطعی به یکدیگر می رسند. . در هر مسیر 8 سرو ، 8 بخش به جویبار بلند و 8 فواره برای هر بخش وجود دارد. از دیگر زیبایی های این باغ، دسته گل های سرخ است که به شکل 8 هشت ضلعی در مرکز باغ کاشته شده اند. همچنین در یک طرح هندسی یک زمین عظیم با گیاهان رنگارنگ وجود دارد. عمارت هشت ضلعی دارای چهار طاقچه است که هر گوشه دارای یک راهرو است. نمای این عمارت از آجر ساخته شده است. درون عمارت یک استخر مرمر وجود دارد. این عمارت در حال حاضر به عنوان موزه فعالیت می کند.

زمان بازدید از باغ جهان نما:

8 شبح تا 9:30 شب

در فصل بهار ، هوا سرشار از رایحه شکوفه های نارنج است. بر فراز سروها ، منظره ای خارق العاده از کوههای صخره ای زاگرس وجود دارد. درختان سرو ، کاجهای قدیمی ، مرکبات و درختان غذایی در باغ جهان نام وجود دارد. ایجاد مجتمع جهان نشا با طراحی داخلی سنتی زیبایی و هارمونی این منطقه را افزایش می دهد. علاوه بر این ، قطعاً به صنعت گردشگری شیراز کمک خواهد کرد. باغ جهان نما توسط رودخانه “رکنی” تغذیه می شود و در خیابان حافظ واقع شده است. نزدیک قبر حافظ است. در قسمت شرقی آن ، می توانید دروازه قرآن و موزه هفت تنان را پیدا کنید.

مورخ ابن عربشاه در کتاب خود این باغ را “زینات الدنیا” نامیده است که به معنای زینت جهان است. در زمان سلطنت تیمور گوراکانی ، این باغ مورد علاقه قرار گرفت که گویی او همان باغ را در زادگاه خود سمرقند تأسیس کرد و آن را “جهان نما” نامگذاری کرد.

باغ جهان نما شیراز کجاست؟

این باغ در نزدیکی حافظیه و دروازه قرآن، در شمال شهر شیراز قرار دارد. به چهارراه حافظیه که بروید باید خیابان حافظ را به سمت شمال بروید. بعد از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در سمت راست خیابان باغ جهان نما خودنمایی می‌کند. اگر هم از دروازه قرآن مستقیم وارد خیابان حافظ بشوید بعد از خیابان نفت، باغ جهان نما شیراز را در سمت چپ خودتان می‌بینید.

این باغ مهم در دوره صفویه بود اما پس از انقراض سلسله صفوی ، این باغ تقریباً ویران شد. در زمان سلطنت کریم خان زند ، این باغ نوسازی شد و آنها یک عمارت در آن بنا کردند. آنها همچنین باغ را محصور كردند و ساختار مزارع را در اطراف عمارت ترتیب دادند. در دوره قاجار ، باغ میزبان میهمانان دولت بود.

باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز

نارنجستان قوام از زیباترین باغ های تاریخی و معروف شیراز

قوام الملک در سال ۱۲۵۲ ه. ق به حکومت فارس منصوب گردید و در محله سکونت خویش (محله بالاکفت) اقدام به احداث ابنیه تاریخی و سکونتی نمود که به شکل‌گیری مجموعه قوام منجر گردید. این مجموعه که در بین عامه مردم به باغ قوام معروف است بواسطه نام بنای بیرونی خود امروز به نارنجستان قوام معروف است.

مجموعه قوام بین سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و تکمیل گردیده است. این مجموعه از عناصر متعددی تشکیل یافته که عمده‌ترین این عناصر عبارتند از حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام (خانه عرقیها)، اندرونی قوام (منزل زینت الملک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان)، حمام اختصاصی قوام و اصطبل و زنجیرخانه (در حال حاضر از بین رفته است). البته بازارچه‌ای هم در این مجموعه وجود داشته که در اثر احداث خیابان لطفعلی خان زند از بین رفته‌است.

بنای نارنجستان در سال ۱۳۴۵ خورشیدی به دانشگاه شیراز اهدا گردید و بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ خورشیدی مورد استفاده موسسه آسیایی، تحت سرپرستی پروفسور آرتور اپهام پوپ، ایران‌شناس معروف بوده‌است.

در سال‌های اخیر زیرزمین ضلع شمالی تعمیرات اساسی گردیده و به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته که در آن اشیای فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ نگهداری می‌شود.

باغ موزه نارنجستان قوام کجاست

این باغ از عمارات دوره قاجاریه شیراز است که در محله بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است. این محدوده تقریباً در نقطه انتهایی و شرقی شهر قدیم و در جایی که در گذشته دروازه دولت، دروازه منذر و کل شیخ ابوذرعه قرار داشته‌اند استقرار دارد.

  • یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌های ایرانی‌ست.
  • موزه‌ای در این باغ است که اشیای اهدایی پروفسور پوپ، ایران‌شناس آمریکایی، را می‌توانید در آن ببینید.
  • هفت هنر ایرانی در آن به کار رفته است و همین موضوع ارزش این باغ را دو چندان می‌کند.
  •  

آشنایی با باغ نارنجستان قوام ؛ جلوه گاه هفت هنر ایرانی

در خیابان لطفعلی خان زند شیراز گزینه‌های زیادی برای گشت و گذار و خلق لحظات متفاوت وجود دارد و نارنجستان قوام یکی از آنهاست؛ باغی که میرتوانید با قدم زدن در آن به سده‌های پیش بروید و از فضای روح‌افزای آن لذت ببرید. این باغ که یادگاری از دوران قاجار است در بین عامه مردم با عنوان باغ قوام شناخته می‌شود و به واسطه نام بنای درون آن به نارنجستان قوام نیز معروف شده است. باغ قوام در محدوده‌ای واقع شده که نقطه انتهایی و شرقی بخش قدیمی شهر محسوب می‌شود. در گذشته دروازه دولت، دروازه منذر و محله درب شیخ از مکان‌های مهم شیراز نیز در این محل قرار داشتند و همین مساله بر اهمیت این اثر می‌افزاید.

در نارنجستان قوام رد پای هفت هنر ایرانی دیده می‌شود و گچ‌بری، نقاشی سنتی، آینه‌کاری، آجرکاری، حجاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری در جای جای آن به زیبایی هر چه تمام‌تر جلوه‌گر شده‌اند. نام این اثر از اردیبهشت ماه ۱۳۵۳ با شماره ۱۰۷۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و میراثی مهم از تاریخ این سرزمین به شمار می‌آید.

 خاندان قوام چه کسانی بودند؟

خاندان قوام از خانواده های با نفوذ و مقتدر دوران قاجاریه به شمار می‌رفتند که برای چندین سده حکومت فارس و نواحی اطراف آن را در دست داشتند. این خانواده از فرزندان حاج ابراهیم خان کلانتر شیرازی بودند و در محله “بالا کفت” شیراز زندگی می‌کردند. بسیاری از اماکن دیدنی شیراز، توسط این خاندان ساخته و یا بازسازی شده‌اند که از جمله آنها می توان این موارد را نام برد: حسینیه قوام، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا، باغ کلانتر، باغ بیگلر بیگی، خانه زینت‌الملک و نارنجستان قوام.

ساعات بازدید از نانجستان قوام:

شش ماهه اول: 20-8:00 ، شش ماهه دوم: 18.30 -8:00

باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز
باغ های تاریخی و معروف شیراز

بیشتر بخوانید: آرامگاه ها و مقبره های تاریخی شاعران معروف و مشاهیر در شهر شیراز


4.4/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments