آموزش ساخت بوک مارک و انواع نشانگر کتاب فانتزی

آموزش ساخت بوک مارک و انواع نشانگر کتاب فانتزی

با مقاله آموزش ساخت بوک مارک و انواع نشانگر کتاب فانتزی با انواع بوک مارک آشنا شده و از روش‌ها و متریال ساخت نشانگر کتاب دست ساز مطلع شوید. کافی است با ما همراه باشید. در صورت تمایل نیز می‌توانید به دیگر مقاله های هنرهای دستی مجله اینترنتی پیانته مراجعه کنید.

فهرست:

بوک مارک (Bookmark) یا نشانگر کتاب چیست ؟

بوک مارک Bookmark یک ابزار علامت گذاری باریک است که معمولاً از مقوا، چرم یا پارچه ساخته می شود و برای پیگیری پیشرفت خواننده در کتاب استفاده به راحتی استفاده می‌شود.

انواع نشانگر کتاب ( بوک مارک)

بوک مارک یا نشانگر کتاب را می‌توانید در مدل ها و جنس های مختلفی تهیه کنید که در ادامه به متداول‌ترین آن‌های خواهیم پرداخت.

1. بوک مارک مقوایی / نشانگر کتاب کاغذی یا چاپی

آموزش ساخت بوک مارک

این نوع بوک مارک‌ها از محبوب ترین نشانگرهای کتاب در بازار هستند و به دلیل کاغذی و مقرون به صرفه بودن به راحتی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع یافت می‌شوند.

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر کتاب طرح پروانه

شاید به نظر برسد بوک مارک های کاغذی بسیار ساده بوده و از پیچیدگی خاصی رخوردا نیستند. اما بوک مارگ اوریگامی پروانه یک نمونه از نشانگرهای کاغذی است که از ظرافت و پیچیدگی بالایی برخوردار است.

2. نشانگر کتاب چرم / بوک مارک چرم

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک چرم هم طرفدارهای خاص خود را دارد. زیرا نه تنها این نوع نشانگر کتاب پرستیژ بالایی دارد به دلیل جنس آن نیز ماندگاری خوب داشته و دوست کتاب های شما خواهد بود.

3. بوک مارک ( نشانگر کتاب) چوبی

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر کتاب چوبی نیز از محبوبیت بالایی برخودارند زیرا نه تنها به دلیل جنسی که دارند ماندگاری بالایی هم دارند، هم‌چنین در طرح ها و رنگ های بسیار متونعی نیز یافت می‌شوند و معمولا حکاکی یا رنگ‌آمیزی چاپ شده یا دستی به همراه دارند.

4.بوک مارک پارچه ای یا نمدی

آموزش ساخت بوک مارک

هنگامی صحبت از سهولت استفاده و دلپذیری جنس به کار رفته در نشانگر کتاب باشد، بوک مارک های پارچه ای جایگاه بالایی بین طرفداران دارند.

5. بوک مارک یا نشانه گذاری کتاب فلزی

آموزش ساخت بوک مارک

وقتی صحبت از ماندگاری بوک مارک باشد، نشانگرهای کتاب فلزی رتبه اول را به دست آورند. همانطور که میدانیم فلز از مقاوم ترین مواد کره زمین بوده و در مقابل پاره شده، فرسوده شدن، شکستن و مواردی این چنین بسیار مقاومند. نا گفته نماند که این نوع بوک مارک نیز در تنوع بالایی یافت می‌شود.

4. بوک مارک رزینی

آموزش ساخت بوک مارک

رزین نه تنها در تهیه بوک مارک بلکه در تهیه اکسسوری های بسیار دیگر ترندی و محبوب شده است. همان‌طور که واضح است استفاده از این ماده شفاف و تزیینات درخشنده نظر طرفداران و سازندگان بوک مارک فانتزی را نیز به خود جلب کرده است. این بوک مارک از نظر زیبایی شناسی در رده بالایی از انواع نشانگر کتاب قرار می‌گیرد.

5. بوک مارک مگنتی

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک های مگنتی نیز در بازار بسیار یافت می‌شوند و عموما در دسته بوک مارک های فانتزی قرار می‌گیرند زیرا که در طرح های رنگارنگ و ابعاد فانتزی یافت شده و چاپ و رنگ های متنوعی را برای تمامی سنین دارا می‌باشند.


بوک مارک دست ساز فانتزی: کاردستی های نشانگر کتاب فانتزی با خلاقیت‌های زیبا

همان‌طور که اشاره شد انواع بوک مارک یا نشانگر کتاب در بازار بسیار بوده و عموما قیمت مقرون به صرفه ای دارند. اما زیبایی یا قیمت آن‌ها را نمی‌توان با لذتی که ساخت یک کاردستی کاربردی به ما می‌دهد را مقایسه کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه راه ها و وسایلی که می‌توانید برای ساخت بوک مارک های خلاقانه و فانتزی استفاده کنید را بیاموزید.

چگونه نشانگر کتاب درست کنیم؟

قبلا به موادی که می‌توان از آن بوک مارک تهیه کرد اشاره کردیم. البته لازم نیست برای تهیه بوک مارک به تهیه این مواد اقدام کنید. شما می‌توانید با هر چیزی که دم دست دارید بوک مارک تهیه کرده یا حتی از یک برگه کاغذ ساده به عنوان نشانه گذار لای کتاب استفاده کنید. البته ساخت بوک مارک های فانتزی بسیار لذت بخش بوده و آسان می‌باشد. شما می‌توانید با وسایلی که دیگر به آن احتیاجی ندارید نیز بوک مارک تهیه کنید. فقط کافی است بنا به ضرورت، ابعاد و جنس مورد نظرتون اقدام به ساخت کنید. در ادامه ایده های الهام بخشی را برای شما معرفی کرده ایم.

ایده های آموزش ساخت بوک مارک و انواع نشانگر کتاب فانتزی

شما با هر چیزی و به هر شکلی می‌توانید بوک مارک تهیه کنید. این بوک مارک می‌توانید مثل اکثر بوک مارک ها مستطیلی باشد و لای کتاب قرار بگیرد، یا به شکل مثلثی در گوشه های کاغذ کتاب جا شود، یا حتی دور کتاب بسته شود. شما برای تهیه بوک مارک می‌توانید از بسیاری از هنرهای دستی از جمله هنر اوریگامی، خیاطی، بافتنی، حکاکی، نقاشی، رنگ آمیزی استفاده کنید. البته لازم نیست مهارت بالایی در هنرهای ذکر شده داشته باشید، در بعضی موارد با استفاده از چسب و قیچی نیز می‌توانید ذوق هنری خود را به نمایش درآورید.

1. آموزش ساخت بوک مارک ساده و نشانگر کتاب اوریگامی

امروزه بوک مارک اوریگامی به دلیل سهولت استفاده و تعمیم پذیری مدل کلاسیک آن به مدلهای پیچیده و زیباتر بسیار محبوب شده است.

آموزش ساخت بوک مارک

برای ساخت بوک مارک اوریگامی به یک کاغذ مربع احتیاج دارید. می‌توانید یا از کاغذ مخصوص اوریگامی استفاده کرده یا مانند تصویر کاغذ خود را مربع کنید.

آموزش ساخت بوک مارک

سپس مانند تصاویر آن را از یک قطر تا زده و دو راس پایینی را به راس بالایی رسانده و خط تا بیاندازید. سپس تا را باز کنید و از راس بالا لایه رویی کاغذ را به ضلع پایین تا بزنید.

آموزش ساخت بوک مارک

در این مرحله با استفاده ازدو خط تایی که در دو قدم قبلی ایجاد کرده اید گوشه کاغذ را داخل لایه رویی ببرید. بدین ترتیب بوک مارک اوریگامی شما حاضر است.

آموزش ساخت بوک مارک

دقت کنید اگر می‌خواهید طرحی روی بوک مارک خود بیاندازید سمتی از کاغذ که در پایان ساخت اوریگامی رو قرار دارد در ابتدا کجا بوده است تا طرح های خود را روی آن بیاندازید. برای پیدا کردن آن بهتر از یکبار اوریگامی را بسازید قسمت مورد نظر را علامت بزنید و طراحی خود را انجام دهید.

طرح‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به محبوب‌ترین آن ها اشاره کرد:

آموزش ساخت بوک مارک

اوریگامی نشانگر کتاب طرح روباه

آموزش ساخت بوک مارک

کاردستی بوک مارک اوریگامی ایموجی

ساخت بوک مارک اوریگامی ایموجی مانند مورد قبلی است. می‌توانید روی کاغذ زرد این اوریگامی را انجام داده و در انتها طرح ایموجی دلخواه خود را بیاندازید.

آموزش ساخت بوک مارک

2. نشانگر کتاب (بوک مارک) کاغذی یا مقوایی

آموزش ساخت بوک مارک

ساده ترین راه برای ساخت بوک مارک کاغذی استفاده از یک مقوا با رنگ دلخواه و برش آن به شکل مستطیل است. می‌توانید برای شباهت آن به شکل کلاسیک با پانچ سوراخی بالای آن ایجاد کرده و نخی از آن رد کنید.

بوک مارک های کاغذی بسیار تنوع بالایی دارند و ساخت آن‌ها به دلیل تغییرپذیری و سهولت استفاده از کاغذ و مقوا به مراتب راحت تر از انواع دیگر است. در ادامه ایده هایی برای بوک مارک و نشانگر کتاب کاغذی برای شما مهیا شده است.

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک کاغذی طرح هیولا

شما می توانید کاغذ را از بالا تا کرده و بوک مارک های هیولای فانتزی نیز بسازید و با استفاده از کاغذ رنگی و چشم عروسک آن را تزیین کنید.

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر کتاب طرح موشک

با کمی ذوق و سلیقه نیز می‌توانید با استفاده ز چسب و قیچی بوک مارک سفینه فضایی مانند شکل مقابل بسازید

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر کتاب کاغذی طرح پیانو

برای ساخت بوک مارک پیانو به راحتی می‌توانید از مقوا سفید و مشکی و چسب کمک بگیرید. حتی می‌توانید یک گوشه را با پانچ سوراخ کرده و نخی از آن رد کنید.

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک کاغذی هری پاتر

برای ساخت این بوک مارک باید از تکنیکی از اوریگامی که به آن تای کاغذی نیز گفته می‌شود استفاده کنید. برای ساخت آن باید 4 نوار کاغری تهیه کنید که دو به دو همرنگ باشند. می‌توانید از رنگ یونیفورم های آکادمی هاگوارتز الهام بگرید.

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر کتاب کاغذی طرح قلب سه بعدی

برای آموزش این نوع بوک‌مارک می توانید به آموزش ساخت نشانگر کتاب قلب کاغذی سه بعدی مراجعه کنید و با سه روش آموزش ساخت بوک مارک قلبی آشنا خواهید شد.

آموزش ساخت بوک مارک

3. ایده‌های نشانگر کتاب بافتنی با نخ و کاموا

نخ و کاموا همیشه برای ساخت کاردستی های فانتزی به کمک ما می‌آیند. اینبار هم شما با ایده های استفاده از هنر بافتن و دوختن به روش ساده و فانتزی آشنا خواهید شد.

آموزش ساخت بوک مارک

ساخت بوک مارک قلاب بافی

اگر به مقدمات قلاب بافی آشنایی دارید این بوک مارک فانتری را می‌توانید به راحتی خلق کنید. فقز کافی است بعد از اینکه زنجیره زدید و دایره قلاب بافی را ساختتید چند زنجیره بزنید و دایره یا سمت دیگر بوک مارک قلاب بافی را بسازید.

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک پوم پومک با کاموا و نمد

برای ساخت این نشانگر باید به روش ساخت پوم پوم تسلط داشته باشید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که یک طرف نخ از پوم پوم را بلند برش زده و آن را با پارچه یا نمد تمام کنید.

آموزش ساخت بوک مارک با گیره کاغذ و پوم پوم

آموزش ساخت بوک مارک
آموزش ساخت بوک مارک

برای ساخت این بوک مارک نقطه قابل توجه این است که بعد از اینکه پوم پوم را ساختید نخ آن را از گیره کاغذ رد کرده و گره محکمی بزنید.


آموزش ساخت بوک مارک

ایده های بوک مارک چوبی دست ساز

برای تهیه نشانگر کتاب چوبی دست ساز به یک ورق چوب نازک و لوازم تزیین به دلخواه خود نیاز دارید. شما می‌توانید از یک پانچر قوی استفاده کنید یا با رنگ آکریلیک یا گواش به رنگ آمیزی و طراحی بوک مارم خود بپردازید. هم چنین از سوهان برای نزم کردن لبه های چوب استفاده کنید. اگر خیلی به چوب علاقه دارید از روش های حکاکی در هنر معرق کاری نیز می‌توانید برای پیاده سازی روی چوب استفاده کنید.توجه داشته باشید که اگر به چوب دسترسی ندارید همیشه روش‌های جایگزین وجود دارند:

4.انواع مدل بوک مارک چوب بستنی: ساخت نشانگر کتاب با چوب بستنی ساده

اگر مایلید خودتان روی بوک مارک طرح بیاندازید و به بوک مارک چوبی ساده دسترسی ندارید استفاده از چوب بستنی بهترین راه است. کار با چوب بستنی بسیار ساده و سلیقه ای می‌باشد.

آموزش ساخت بوک مارک

نکته ای که باید در نظر داشته باشید شکننده و ظرافت برخی چوب بستنی ها می‌باشد پس لازم است هنگام کار با آن مراقب شکسته شدن چوب بستنی یا زخمی شدن دست هایتان باشید. در ادامه با برخی ایده‌ها همراه ما باشید.

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک حیوانات با چوب بستنی

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک و نشانگر فانتری با چوب بستنی


5. نشانگر کتاب با پارچه و نمد

برای دوخت نشانگر کتاب پارچه ای ساده ترین راه برش دو لایه مستطیلی از پارچه و یک نوار روبان می‌باشد. به این ترتیب که پارچه را با چرخ خیاطی یا تکنیک های کوک زنی دور دوری خواهید کرد.

آموزش ساخت بوک مارک

ایده های ساخت بوک مارک نمدی

نمد برای ساخت کاردستی های کودکانه به ویژه نشانگر کتاب از کاربردی‌ترین و دم دست ترین ابزار است. در ادامه به ایده های جالب کار با نمد خواهیم پرداخت.

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر کتاب نمدی طرح گربه

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر گوشه کتاب نمدی بدون نیاز به دوخت

برای ساخت این بوک مارک نمدی باید دو لایه نمد مربعی شکل داشته باشید و از یک گوشه دو ضلع مربع را با چسب روی هم بچسبانید. سپس طرح‌های دلخواه خود را روی آن بیاندازید.


6.ایده های بوک مارک دخترانه فانتزی

نشانگر کتاب فانتزی دخترانه بسیار طرفدار دارند که در ادامه به برخی از ایده های ترند می‎پردازیم.

آموزش ساخت بوک مارک

نشانگر کتاب دخترانه طرح یونیکورن

آموزش ساخت بوک مارک

بوک مارک عروسکی پری دریایی

آموزش ساخت بوک مارک

کاردستی بوک مارک دخترانه با اکلیل و روبان


بیشتر بخوانید: کاردستی آسان و جالب کودک با کاغذ رنگی و مقوا : 7 ایده زیبا و ساده


4.5/5 - (83 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 Comments
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
San
San
2 سال قبل

خیلی بامزه ن، کلی ایده بانمک

ستی
ستی
2 سال قبل

کلی ایده گرفتم عالی بود

سحر
سحر
1 سال قبل

حیلی قشنگ بود ممنونم