در این تابستان داغ چه کنیم : ترفندهای رهایی از هوای گرم و کلافگی

با مقاله در این تابستان داغ چه کنیم : ترفندهای رهایی از هوای گرم و کلافگی با تا با تمام ترفندهایی آشنا می‌شوید که ممکن است ساده به نظر برسد اما با رعایت کردن آن‌ها شرایط هوایی خانه خود را عوض کرده و کمی خنک تر خواهید شد. هم‌چنین اگر این هوای گرم باعث شده کم‌تر بیرون رفته و حوصله‌تان سر برود راهکارهایی نیز در ادامه با سرگرم کردن و گذراندن اوقات با کیفیت با کودکان خود ارائه داده ایم. با پیانته همراه باشید.

فهرست:

1- برای خنک شدن در تابستان چه کنیم؟ : راه کارهای خنک کردن خانه بدون کولر

شاید تجربه کرده باشید هنگامی که دما به 40 درجه سانتی گراد می‌رسد حتی کولر هم دیگر نمی‌تواند به خنک شدن کمک شایانی کند. در یک سناریو تلخ تر ممکن است حتی کولر شما هم به دلایلی از کار افتاده و شما نیاز فوری به راه‌کارهایی برای خنک کردن خانه و خودتان داشته باشید تا از گرمازدگی جلوگیر کنید. بنابراین راهکارهایی که در ادامه آمده است ممکن است به کارتان بیاید.

چگونه باد پنکه را سرد کنیم : چگونه با استفاده از پنکه هوای خانه را سرد کنیم

یکی از مشکلات استفاده از پنکه در تابستان این است که باد گرم تولید می‌کند و باعث خنک شدن فضا نمی‌شود. شما با دو روش می‌توانید این مشکل را برطرف کنید؛ اول اینکه یک ظرف بزرگ یخ در مسیر باد پنکه قرار دهید تا بادی که از آن به اطراف منتقل می‌شود، خنک باشد.

ترفندهای تابستانی

دوم اینکه یک پارچه نم دار را روی پنکه بکشید تا باد خنکی تولید شود. البته مواظب باشید که این پارچه مرطوب را روی موتور پنکه قرار ندهید، چرا که باعث از کار افتادن آن می‌شود.

ترفندهای تابستانی

از پرده‌های حصیری استفاده کنید

اولین و ساده‌ترین راه برای خنک شدن فضای خانه، کشیدن پرده‌هاست. پرده‌های تیره را جایگزین پرده‌های توری و نازک کنید. شاید باورش برایتان مشکل باشد که ۳۰ درصد گرما از طریق پنجره‌ها وارد خانه می‌شود و شما با این کار به میزان هفت درصد می‌توانید در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

ترفندهای تابستانی

اگر خانه یا اتاق شما به سمت جنوب یا غرب است و به شدت آفتابگیر است، حتما این راه حل را به کار ببرید تا دمای خانه شما کاهش یابد. یک روش کاربردی دیگر این است که به سبک قدیم پرده‌های حصیری بخرید و در بیرون پنجره‌های آفتابگیر نصب کنید. سایبان‌های خارجی نیز برای این کار بسیار موثر هستند.

بالش و ملحفه‌هایتان را عوض کنید

یکی از مشکلات گرما کلافگی و در نتیجه به هم خوردن خواب شب است. برای اینکه این مشکل را حل کنید؛ باید پارچه‌ها و ملحفه‌های پشمی و نخی را در تابستان تغییر دهید و به جای آن از ملحفه‌های پنبه‌ای یا کتان استفاده کنید.

ترفندهای تابستانی

یکی دیگر از روش‌هایی که گرما را از شما دور می‌کند، استفاده از بالش‌هایی است که در آن‌ها آب یا ژل سردکننده وجود دارد. پایین پاهایتان هم می‌توانید کیسه آب یخ (از همان نوع طبی) یا یک بطری کوچک آب سرد قرار دهید. به این تربیت دمای بدن شما پایین آمده و می‌توانید به راحتی بخوانید.

استفاده بالش های دارای کیسه آب سرد


با استفاده از این نوع بالش ها که در داخل آنها کیسه آب یا ژل سرد در طرفین قرار دارد، می توان حرارت بدن را کاهش دارد.

ترفندهای تابستانی

از بطری آب یخ یا آب سرد بر روی تخت و محل قرار گیری پاهای خود استفاده کنید زیرا علاوه بر کاهش دمای بدن و موجب آرام شدن اعصاب نیز می شود.

نصب سایبان دایمی


اگر خانه شما هیچ حفاظتی در برابر تابش خورشید نداشته باشد، آن گاه نور به طور مستقیم وارد منزل شده و تولید گرما می کند.

ترفندهای تابستانی

می توانید با افزودن سایبان ها به پنجره ها و حتی کاشت درختان سایه ایجاد کنید. هر چه خورشید کم تر به پنجره بتابد، بهتر خواهد بود، و منزل خنک تر خواهد ماند.

هواکش ها را روشن کنید

حتما شما هم چه در سرویس های بهداشتی به هنگام استحمام و یا در هنگام آشپری از آشپزختنه از منابع آب گرم استفاده می کنید.

ترفندهای تابستانی

یا اصلا مدام بر روی اجاق شما غذا ها در حال جوشیدن و تولید بخار هستند. روشن کردن هواکش ها بعد از یک دوش بخار یا هنگامی که در حال آشپزی هستید بسیار در هدایت و انتقال هوای گرم به خارج از منزل تاثیر دارد. پس از فن و یا هود های آشپزخانه قافل نشوید


2- برای خنک شدن بدن چه بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم

نوشیدنی‌ها و اسموتی‌های خنک بنوشید و از خوردن غذای پرچرب که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه گرمای بدن می‌شود، خودداری کنید. علاوه بر این سعی کنید، غذاها را کمی با آبغوره یا آبلیمو کمی ترش کنید تا از عطش و تشنگی شما بکاهد.

مواد غذایی خنک کننده بدن و مناسب برای کاهش حرارت بدن

برای خنک نگه داشتن بدن خود بهتر است مایعات بیشتری مصرف کنید. در ادامه به معرفی برخی مواد غذایی که کمک شایانی به کم کردن حرارت بدن شما خواهن کرد اشاره کرده‌ایم.

  • هندوانه
  • خربزه
  • خیار
  • مخلوط کنجد با آب
  • نعنا
  • رازیانه
  • آب نارگیل
  • سبزیجات پر آب مانند ترب

از مصرف کافئین، الکل و شکر دوری کنید

همان‌طور که بعضی خوراکی ها برای پایین آوردن دمای بدن مناسب هستند. بعضی نیز مانند کافئین و شکر و الکل باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شود. بنابراین اگر برای پایین آوردن بدن به مصرف مایعات روی آورده اید توجه داشته باشید که فاقد مواد ذکر شده باشند.

3- برای خنک شدن بدن چه کنیم و چه بپوشیم

گذاشتن پارچه خنک بر روی مکان هایی از بدن که ضربان قوی تری دارند مثل مچ دست و گردن. ایده دیگر انتخاب هوشمندانه لباس هاست که باز هم باید به سراغ لباس های نخی و نوعی از پارچه بروید که به راحتی هوا از میان بافت های آن ها عبور می کند. در رابطه با رنگ ها هم حتما اطلاع از جذب گرما و انرژی توسط لباس های تیره تر دارید. پس باید در فصل گرم به سراغ رنگ های روشن بروید.

گرفتن دوش آب سرد


در روزهای گرم تابستان گرفتن یک دوش آب سرد بسیار لذت بخش است. فقط به خاطر داشته باشید که نباید هنگام دوش گرفتن، بدن دمای بالایی داشته باشد زیرا می تواند باعث حمله قلبی شود.

پای خود را در آب سرد خیس کنید


یک وان یا لگن کوچک را با آب سرد و یخ پر کنید ، سپس پاها را داخل آن قرار دهید. برای جلوگیری از یخ زدگی ، پاهار بعد از 15 دقیقه بیرون بیاورید.

4- در تابستان چه کنیم و چگونه با کودکان خود وقت بگذرانیم

خیلی پیش آمده که منتظر تعطیلات تابستانی بوده ایم اما گرمای هوا و طولانی بودن روز باعث کسلی و بی حوصلگی ما شده است. بنابراین در ادامه لیستی از کارهایی که در تابستان می‌توان انجام داد را آماده کرده‌ایم. قبل از اینکه سراغ لیست بروید باید به شما هشدار بدهیم که این لیست از فعالیت های خیلی هیجانی درست نشده بلکه برعکس از فعالیت های با هیجان متناسب اما سازنده پر شده است. در ادامه چند ایده کاربردی برای گذراندن وقت با کودکان خود را مشاهده خواهید کرد. البته اگر کودکی در خانه ندارید کودک درون خود را به پیوستن به این فعالیت ها دعوت کنید زیرا لازم است از دنیای پرمشغله بزرگسالی خارج شده و به نقطه امنی پناه ببرید و برای آرامش خودتان هم که شده فعالیتی سازنده و آرام انجام دهید.

با کودکان خود کاردستی انجام دهید

خمیر بازی، سفالگری، گل بازی یا هر کار دستی که الهام بخش و سازنده است را با کودک خود انجام دهید. حتی می‌توانید خودتان در خانه خمیر بسازید.

ترفندهای تابستانی

با کودکان خود به نقاشی کشیدن و رنگ‌آمیزی بپردازید

ترفندهای تابستانی

ساعات مخصوص وقت گذراندن با کودکان خود و تمام خانواده داشته باشید

ساعاتی را برای خواندن کتاب یا فیلم مورد علاقه خود اختصاص دهید. مطالعه می‌تواند خود الهام بخش فعالیت های مفیدی باشد که می‌توان در خانه انجام داد.

ترفندهای تابستانی

در خانه پیک نیک و کمپ راه بیاندازید

در خانه خود پیک نیک راه بیاندازید. شاید این ایده کمی عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید خوراکی هایی که در یک پیک نیک معمول استفاده می‌شوند با کودکان خود تهیه کرده و به بازی و حرف زدن و خلاقیت بپردازید. شما می‌توانید با کمک کودکان خود بستنی هندوانه ای و انواع اسموتی ها را تهیه کنید.

ترفندهای تابستانی

یا حتی با چادر زدن داخل اتاق کودکانتان کمپ راه انداخته و فعالیت های که کودکانتان دوست دارند را انجام دهید.

با کودکانتان بازی کنید

هر بازی که شما و کودکتان را به هم نزدیک تر می‌کند مانند بازی های تخته ای یا بازی های کارتی بپردازید.

داستان بگویید

به کودک خود عروسک گردانی و قصه پردازی یاد بدهید و نمایش خود را در خانه راه بیاندازید.

ترفندهای تابستانی

ساختنی بسازید

اجازه بدهید کودکتان با لوگو و ساختنی ها خلاقیت خود را مورد آزمون قرار دهد. شما نیز در این بازی شرکت کنید تا علاقه و کنجکاوی کودک خود را بالا ببرید.

ترفندهای تابستانی

هنگام نظافت و سایر کارهای خانه کودک خود را شریک کنید

به کودک خود اجازه دهید هنگام نظافت به شما کمک کند تا هم مسئولیت پذیر بار آمده و هم سرگرم شود.

ترفندهای تابستانی

زمانی برای نوشتن اختصاص دهید

زمانی را هم به نوشتن ایده ها یا هر آنچه در ذهن شما می‎‌گذرد اختصاص دهید. سعی کنید این کار را به طور منظم در تمام فصول سال انجام دهید تا خلاقیت و اهداف زندگی خود را فراموش نکرده و نظم را به زندگی خود بازگردانید. توجه داشته باشید که این کار را به کودک خود نیز آموزش دهید تا هدفمند و رویاپرداز بار بیاید. نوشتن ایده ها باعث می‌شود نه تنها حوصله تان سر نرود بلکه وقت هم کم بیاورید زیرا ذهن شما منبعی را برای ایده های کاربردی و مناسب شما خلق می‌کند.

ورزش کنید ( البته سبک)

ناگفته نماند که انجام فعالیت های ورزشی نیز به سلامت جسم و روان کودک شما کمک خواهد کرد. شاید ورزش در این تابستان داغ کمی غیرمعقول به نظر برسد. بنابراین سعی کنید حداقل حرکات کششی را انجام بدهید تا بدن ورزیده ای داشته باشید و این کار را برای کودکتان به یک عادت تبدیل کنید.

از اینکه با ما همراه بودید نهایت سپاس را داریم و امیدواریم این پست برای شما کاربردی بوده باشد.

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments