آموزش تصویری نقاشی روی شیشه به روشی ساده و آسان

نقاشی روی شیشه

با مقاله آموزش نقاشی روی شیشه به روش ساده و آسان برای خلق نقاشی های شیشه ای یا ویترای که مراحل ساحت آن سرگرم کننده است نیازی به حرفه ای بودن ندارید. با این روش می توانید قاب عکس های شیشه ای خود را شخصی سازی کنید یا شیشه های استفاده نشده را به یک قطعه هنری تبدیل کنید. با این پست هنرهای دستی از پیانته همراه باشید.

فهرست:

اسم و تاریخچه هنر نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه به عنوان ویترای (به فرانسوی: vitrail)در ایران ، شیشه‌رنگی (به انگلیسی: stained glass) در جوامع انگلیسی زبان یا شیشهٔ نقشینه می‌تواند به قطعه‌های شیشهٔ رنگین یا به هنر و صنعت استفاده از این قطعه‌ها اشاره کند. قدمت این هنر به هزار سال می‌رسد.

تزئین ظروف شیشه ای با رنگ و نقاشی هنری است که قرن ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته است و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را می توان در موزه های نقاط مختلف جهان یافت. گذشته از ظروف شیشه ای شکیل با نقاشی های حرفه ای و یا کنده کاری های پیچیده و ظریف که از گذشته های دور تا حال توسط هنرمندان چیره دست در این رشته آفریده شده گاه ایجاد طرح ها و حتی خطوط ساده رنگی نیز می توانند ظروف شیشه ای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کنند.

نقاشی پشت شیشه از هنرهای بسیار قدیمی اروپاست و اولین نمونه‌ی کشف شده‌ی آن در منطقه آپولیا (Apulia) در جنوب ایتالیای امروزی به دوران هلنی در اواخر قرن سوم میلادی است.

تاریخ دقیق ورود این نوع نقاشی به ایران هنوز مشخص شده نیست، لیکن به احتمال زیاد نقاشی پشت شیشه از کشور آلمان وارد ایران شده است. روایات پذیرفتنی حاکی از آن است که این شیوه نقاشی از طریق بندر ونیز به سراسر دنیا صادرشده و از این طریق به بنادر جنوبی ایران رسیده و مورد توجه مردم قرار گرفته است.


آموزش نقاشی روی شیشه به روشی ساده و آسان

مرحله 1 : نقاشی روی شیشه با گواش ، رنگ اکریلیک و رنگ روغن : رنگ ویترای چیست؟

نقاشی روی شیشه

شما برای این آموزش می‌توانید رنگ روغن ، رنگ اکریلیک یا رنگ مخصوص شیشه بخرید. نوع رنگ بستگی به میزان مات و مبهم بودن طرح شما و میزان راحتی استفاده از رنگ دارد.

  • رنگ روغن را برای گزینه مات انتخاب کنید زیرا به شما اجازه انجام چند اشتباه کوچک را می‌دهد. زیرا خشک شدن رنگ روغن از 24 ساعت تا چند روز طول می کشد و شما فرصت رفع اشتباه را خواهید داشت.
  • اگر می خواهید یک رنگ غیر سمی و مات داشته باشید که تمیز کردن و استفاده از آن آسان است ، رنگ اکریلیک را انتخاب کنید. رنگ اکریلیک در حدود 20 دقیقه خشک می شود.
  • اگر می خواهید یک نقاشی شفاف داشته باشید رنگ ویترای یا رنگ شیشه ای بر پایه آب را انتخاب کنید. مدت زمان ست شدن رنگ بر 20 دقیقه و خشک شدن آن 2-3 روز طول می کشد.
  • از رنگ هایی که حلال دارند استفاده کنید تا تصویر شما شفاف و فرانما به نظر برسد.(نور را عبور دهد). رنگ دارای حلال 2 ساعت طول می کشد تا ست شود و 8 ساعت طول می کشد تا خشک شود.

رنگ ویترای : حلال رنگ ویترای چیست؟

رنگ های ویترای بسیار متنوع هستند . از این رنگ ها می توان به صورت ترکیبی، خالص و یا با روشن کننده استفاده نمود.

  • دسته اول: رنگ های حلال در آب هستند که نیازی به حرارت در کوره ندارند. از این دسته بیشتر برای مواردی که نیازی به شست و شو ندارند نظیر آینه ها استفاده می شود. همچنین مناسب بازی کردن بچه ها بر روی وسایل شیشه ای می باشد.
  • دسته دوم: این رنگ ها نیاز به حرارت کوره دارد. بدین صورت که حدود 30 دقیقه در دمای 200 درجه سانتی گراد قرار بگیرند و پس از حرارت دیدن مانعی برای شست و شو وجود ندارد.
  • دسته سوم: رنگ هایی هستند که در تینر محلول هستند و بصورت شفاف می باشند. بعد از استفاده از این رنگ ها می توان به صورت آرام و ملایم این ظروف را شست و شو داد. بنابراین حلال رنگ های شیشه که معمولا استفاده می‌شوند تینر فوری است.

بیشتر بخوانید: ایده ها و ترفندهای جالب کاردستی و نقاشی با مداد شمعی


مرحله دو: انتخاب شیشه برای نقاشی ویترای

شما می‌توانید از ظرف های شیشه ای یا قاب عکس استفاده کنید. رایج ترین مورد استفاده از قاب عکس ارزان است. برای اینکار پشت قاب را طوری باز کنید و پانل شیشه را به آرامی بلند کنید تا خارج شود. سپس شیشه را با الکل و یک پارچه نرم تمیز کنید.

نقاشی روی شیشه

هرگونه آلودگی و گرد و غبار را بگیرید و شیشه را برای رنگ آمیزی آماده کنید.
برای اینکار پارچه را با الکل مرطوب کنید و به آرامی روی شیشه بمالید. [11] در صورت تمایل ، اگر استون دارید ، یک پنبه را با مواد پاک کننده مرطوب کنید و پنبه را روی شیشه بمالید. در صورت کثیف شدن ، پنبه ها را عوض کنید.

نقاشی روی شیشه

مرحله سوم چاپ طرح برای نقاشی روی شیشه

تصویری را که می خواهید روی شیشه کپی کنید انتخاب کنید. توجه کنید تصویری با خطوط واضح و پررنگ برای ردیابی روی شیشه بهتر است. تصویر را به اندازه قطعه شیشه خود مقیاس زده و روی کاغذ استاندارد چاپ کنید.

نقاشی روی شیشه


اگر ترجیح می دهید تصویر خود را بکشید ، در یک نرم افزار طراحی دیجیتال نقاشی ایجاد کنید و آن را چاپ کنید ، یا تصویر خود را روی یک کاغذ معمولی بکشید.

سپس تصویر را روی شیشه بچسبانید تا هنگام نقاشی از تغییر مکان جلوگیری کند.

نقاشی روی شیشه

مرحله چهارم: خطوط اصلی را با قلم رنگ روغن روی شیشه ترسیم کنید

از قلم رنگ روغن مشکی به جای ماژیک مشکی برای ترسیم خطوط اصلی تصویر استفاده کنید. زیرا با اینکار از پخش شدن آن جلوگیری می‌کند.

نقاشی روی شیشه

با ترسیم خطوط اصلی شما راحت تر می توانید مناطق خالی را رنگ کنید و هم چنین اثر هنری شما بیشتر به چشم خواهد آمد. نیازی هم نخواهید داشت تا صبر کنید خطوط خشک شوند و بعد رنگ امیزی کنید.

نکته: اگر طرح کلی را لکه دار کردید ، یک پنبه را به الکل یا استن آغشته کنید و لک را به آرامی تمیز کنید.

سپس این خطوط را با یک ابزار تیز مانند خلال دندان تمیز کنید. در این مرحله می‌توانید اگر خطوط ناهموار به نظر برسد ، رنگ اضافی را خراش دهید.

نقاشی روی شیشه

مرحله پنجم: ویترای خود را رنگ آمیزی کنید

در این مرحله شما باید رنگ ها را از تیره ترین تا روشن ترین رنگ کنید. اگر در رنگ آمیزی کاربلد هستید بهتر است با رنگ آمیزی سایه ( رنگ سیر) شروع کنید و رفته رفته به هایلات بروید. به این ترتیب ، اگر به طور تصادفی رنگ ها را روی یکدیگر بکشید ، رنگ های روشن تر روی رنگ های تیره نشان داده نمی شوند.

نقاشی روی شیشه

از حرکت کوتاه و کنترل شده با یک برس کوچک استفاده کنید تا رنگ شما از حاشیه بیرون نزند. چندین لایه رنگ آمیزی کنید (در حالی که رنگ مرطوب است) تا رنگ شدیدتری ایجاد شود.

قبل از خشک شدن رنگ ، نقاشی خود را در مقابل نور نگه دارید و نقاط بدون رنگ را بررسی کرده و آنها را پر کنید.

نقاشی روی شیشه

مرحله آخر : ویترای خود را قاب بگیرید

پس از خشک شدن نقاشی خود را قاب بگیرید.نقاشی خود را برگردانید و قسمت نقاشی شده را روی یک کاغذ قرار دهید.

نقاشی روی شیشه


سپس ، قاب عکس اصلی را که شیشه را از آن باز کرده بودید را سرهم بندی کنید. بدین ترتیب که شیشه نقاشی شده خود را دوباره داخل قاب قرار دهید.
نکته: برای قرار دادن تصویر خود در پس زمینه ای منحصر به فرد ، از کاغذهای بافت یا براق استفاده کنید.


سوالات رایج :

نقاشی روی شیشه با لاک غلط گیر امکان پذیر است؟

باید گفت که نقاشی روی شیشه با هر رنگی امکان پذیر است. اما بحث ماندگاری و پخش نشدن رنگ است. لاک غلط گیر به راحتی پاک یا کنده خواهد شد. اما اگر به صورت امتحانی می‌خواهید ویترای را انجام دهید گزینه قابل پیشنهادی است.

نقاشی با لاک ناخن روی شیشه امکان پذیر است؟

نقاشی با لاک ناخن روی شیشه امکان پذیر است و اتفاقا ماندگاری خوبی دارد. اما رنگ آمیزی کمی سخت خواهد بود و اگر طرفند کار با لاک ناخن را بلد نباشید رنگ سریع خشک شده و ممکن است اشتباهات زیادی در رنگ آمیزی پیش بیاید. برای نقاشی روی شیشه با لاک ناخن پیشنهاد می‌شود به جای یک نقاشی کامل پترن و طرح هایی که تکرار می‌شوند را روی شیشه بیاندازید.

نقاشی روی شیشه

 خمير دورگير ویترای مخصوص نقاشی روی شيشه چیست؟

اگر بخواهيد براي نقاشی روی شيشه از رنگ هاي شفاف استفاده كنيد به دليل رقيق بودن اين گونه رنگ ها در ابتدا بايد خطوط اصلي طرح مورد نظرتان را با استفاده از دورگير بر روي شيشه بكشيد و سپس فضاي بين آنها را با رنگ پر كنيد. دورگير (لاينر) ها به صورت ساده، متاليك و اكليلي در بازار وجود دارند. مدت زمان خشک شدن برای خمیر دورگیری 30 دقیقه است.

نقاشی روی شیشه

ایده ها و عکس و طرح آسان نقاشی فانتزی ویترای روی شیشه

طرح آسان نقاشی ویترای روی شیشه پنجره

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

طرح نقاشی روی بطری و شیشه مربا

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه
نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

بیشتر بخوانید : آموزش ساخت هولدر موبایل و تبلت


از همراهی شما سپاس گذاریم. لطفا با لایک و کامنت ما را همراهی کنید.

4.2/5 - (26 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments