3 روش پخت نان کتوژنیک ، نان با کربوهیدرات کم

پخت نان کتوژنیک

نان کتوژنیک چیست؟

در این مطلب، می خواهیم سه روش تهیه نان کتوژنیک را به شما دوستان عزیز آموزش دهیم. ابتدا در مورد نان کتو بگوییم که این نان، در رژیم کتوژنیک مورد استفاده زیادی دارد. حتما، میپرسید که رژیم کتوژنیک چیست؟ نام دیگر این رژیم، کتو است. در این نوع رژیم لاغری، مصرف گروه های مختلف غذایی به این شرح می باشد: چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کم. در واقع، موضوع مورد بحث ما، یعنی تهیه و مصرف نان کتو ، بیشتر به همین گروه آخر (کربوهیدرات ها)، مربوط می شود. خب، بهتر است که بیش از این وقت را تلف نکنیم و به سراغ اصل مطلب یعنی طرز تهیه و پخت نان کتوژنیک برویم.

فهرست مطالب

انواع نان کتو

همانطور که گفته شد، بایستی که در تهیه نان کتو، از موادی استفاده شود که دارای کربوهیدرات کمتر و چربی بیشتر هستند تا بتوانیم با خیال راحت تری از مزایای آن، در رژیم کتوژنیک بهره مند شویم. معمولاً، در تهیه نان کتو به جای آرد غلات پر کربوهیدرات مانند: گندم، ذرت و… از آرد دانه های چرب مانند: بادام، نارگیل و… استفاده می کنیم. در ادامه، سه نوع از نان های خوش عطر و طعم کتوژنیک را برای شما به طور کامل توضیح خواهیم داد. بنابراین، اگر به سلامت خودتان اهمیت می دهید و دوست دارید که خودتان نان رژیمی تهیه نمایید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

پخت نان کتوژنیک

1. دستور پخت نان کتوژنیک با آرد بادام

در تهیه این نوع از نان کتو از آرد بادام سفید استفاده می‌شود. در مواد اولیه این نان، تنوع چندان زیادی نداریم. لوازم و مواد مورد نیاز نان کتو آرد بادام، عبارت است از:

  • هشت قاشق غذاخوری کره ذوب نشده و بدون نمک (این مقدار معادل است با حدود ۱۲۰ میلی لیتر)
  • 75/1 فنجان آرد بادام که برابر است با ۱۶۸ گرم
  • دو قاشق غذاخوری بکینگ پودر که برابر است با ۹ گرم
  • نصف قاشق چایخوری نمک (معادل آن به گرم میشود سه گرم)
  • ۶ عدد تخم مرغ بزرگ (توجه کنید که تخم مرغ ها را از یخچال بیرون آورید تا در زمان مصرف، دمای آنها به دمای اتاق برسد)

اگر مواد اولیه را آماده کرده اید، برویم و برای تهیه نان کتوژنیک دست به کار شویم:

» گرم کردن فر

در اولین قدم و قبل از انجام هر کاری، فر را روشن نمایید و دمای آن را بر روی ۱۷۷ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. توجه داشته باشید که اگر درجه بندی دستگاه فر شما بر حسب فارنهایت است، دما را بر روی ۳۵۰ فارنهایت بگذارید. در بسیاری از دستگاه‌های فر، حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا به این دما برسند. همچنین، در برخی از آنها برای آسودگی خاطر کاربران، سیستم هشدار و اعلان بوق تعبیه شده است.


بیشتر بخوانید : طرز تهیه دونات ساده خانگی


» آغشته کردن قالب به کره

ابعاد قالب نان ۹*۵ سانتی‌متر یا ۱۳*۲۳ سانتیمتر در نظر بگیرید. قطعاً شما هم دوست ندارید که در زمان جداسازی نان از قالب با مشکل چسبندگی روبرو باشید. بنابراین، با استفاده از قلموی شیرینی پزی، کف و بدنه های قالب نان کتو را کره بمالید. می توانید قبل از انجام این کار، برای مدت کوتاهی کره را در درون فر قرار دهید. حتماً، حواستان به کره باشد تا زیادی آب نشود و نسوزد.

» کاغذ روغنی

قبل از ادامه مراحل، این کار کوچک هم انجام دهید تا پس از پایان پخت، نان کتوژنیک را به راحتی از قالب بیرون بکشید. یک کاغذ روغنی کاغذ (کیک پزی) را به درون قالب بفرستید، به طوری که لبه های آن حدود ۵ سانتی متر از دیواره قالب بیرون باشد.

پخت نان کتوژنیک

» جداسازی زرده تخم مرغ ها

در این مرحله از تهیه نان کتوژنیک بایستی که زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنیم. برای اینکه بتوانیم به راحتی انجام دهیم، از یک ظرف کوچک برای جداسازی و دو ظرف دیگر برای زرده و سفیده ها استفاده کنید. به این ترتیب که یک تخم مرغ را درون ظرف کوچک بشکنید و سپس با دست، زرده را جدا کرده و در ظرف مربوط به زرده ها بگذارید. در نهایت هم سفیده درون ظرف کوچک را به داخل ظرف سفید ها منتقل میکنیم و به سراغ تخم مرغ دیگر میرویم. به این طریق، اگر زرده یکی از تخم مرغ ها به طور اتفاقی خراب شد، به مابقی آنها آسیب نخواهد رسید. نکته مهم این که اگر تخم مرغها خنک باشند، جداسازی بهتر انجام می شود. پس، می توانید در ابتدا جداسازی را انجام دهید و بگذارید تا بعد از انجام کارهای دیگر دمای تخم مرغ به دمای اتاق حدود ۲۵ درجه سانتی دیگران برسد.

» مخلوط آرد بکینگ پودر و نمک

یک ظرف بزرگ و متناسب با حجم مواد نان کتوژنیک آماده کنید. تمامی آرد بکینگ پودر و نمک را در آن ریخته و با یکدیگر مخلوط نمایید. برای اینکه مطمئن شوید، این مواد به خوبی مخلوط می شوند، می توانید از همزن دستی، چنگال و یا لیسک کمک بگیرید. همانطور که گفتیم استفاده از آرد بادام، به دلیل داشتن کربوهیدرات کمتر تاثیر زیادی در رژیمی بودن نان کتو دارد. آرد بادام را می توانید از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و یا اینکه خودتان آن را بسازید.

» اضافه کردن زرده و کره

زرده هایی که جدا کردید و همینطور کره کاملا آب شده را به موادی که در مراحل قبل با هم مخلوط شدند، اضافه کنید. آنها را با چنگال یا همزن دستی به خوبی مخلوط نمایید و مطمئن شوید که زرده ها شکسته اند و کاملاً در سرتاسر مواد پخش شده باشد.

» زدن سفیده ها

ظرفی که سفیده را در آن ریخته بودید برآورد و به کمک همزن برقی، سفیده ها را هم بزنید و این کار را تا زمانی که کاملاً به کف تبدیل نشده اند، ادامه دهید. در واقع، زمانی که نوک همزن را بیرون می کشید، بایستی که سفیده ها خامه ای شکل شده باشند. چند نکته مهم را در این مرحله از تهیه نان کتوژنیک رعایت نمایید: درجه همزن را روی متوسط و یا زیاد بگذارید و سعی کنید اثری از زرده ها در سفیده نباشد. ضمن اینکه بهتر است، دمای سفیده ها، در حدود دمای اتاق باشد.

پخت نان کتوژنیک

» افزودن تدریجی سفیده

تهیه نان کتو را در این مرحله با دقت بیشتری دنبال کنید. حدود یک سوم از سفیده های هم خورده را بر روی خمیر بریزید و مخلوط کنید. سپس، دو سوم باقیمانده را به خمیر افزوده و هم بزنید. به کمک یک کفگیر، خمیر را بچرخانید و بر روی سر سفیده ها به سمت کف ظرف فشار دهید. توجه کنید که نیازی نیست، خمیر کاملا نرم شود. اگر دانه، دانه مشاهده می کنید، اشکالی ندارد.

» ریختن خمیر در قالب

خمیر نان کتو را درون همان قالبی که در مراحل اول آماده کردیم، بریزید. قالب را در فر گذاشته و بعد از حدود ۲۵ دقیقه به سراغ آن رفته و بررسی کنید. برای اینکه بدانید، نان شما آماده شده است یا نه، یک خلال دندان را به وسط نان فرو کنید. اگر خلال دندان، تمیز بیرون آمد، یعنی که نان کتو آماده شده است، ولی اگر روی نان شما قهوه ای طلایی نشده و به خلال دندان مقداری خمیر چسبیده بود، آن را حدود ۵ دقیقه دیگر درون فر بگذارید و این کار را تا زمان پخت کامل نان ادامه بدهید.

» جدا کردن نان از قالب

بعد از اینکه از پخت کامل نان راضی شدید، آن را از فر بیرون آورده و کمی اجازه دهید تا خنک شود، سپس لبه کاغذ را بگیرید و نان کتو را از قالب خارج کنید. حال، می توانید به کمک چاقوی اره ای، نان خود را برش دهید. اکنون می توانید از این نان کتوژنیک که به دست خودتان تهیه شده است، لذت ببرید. دقت کنید که برای ماندگار بیشتر، بهتر است که اضافه نان را در بسته بندی مواد غذایی و یا فویل بگذارید. با نگهداری خوب، ماندگاری نان در دمای اتاق تا حدود ۵ روز می شود.

پخت نان کتوژنیک

2. دستور پخت نان کتو بدون تخم مرغ

در این نوع از نان رژیمی خبری از وجود تخم مرغ ها نیست. بنابراین، اگر با جداسازی زرده و سفیده تخم مرغ راحت نیستید، می توانید از این نوع نان کتو تهیه نمایید. مواد مورد نیاز آن عبارتند از:

  • 2 فنجان آرد بادام (192 گرم)
  • 2 فنجان پودر ایزوله شده پروتئین آب پنیر (192 گرم)
  • 1 قاشق غذا خوری صمغ زانتان (22 گرم)
  • 3 قاشق چایخوری بکینگ پودر (14 گرم)
  • نصف قاشق چایخوری نمک (3 گرم)
  • یک چهارم فنجان کره ذوب شده (59 میلی لیتر)
  • 25/1 فنجان آب گرم (300 میلی لیتر)

انجام کار به این صورت می باشید:

» گرم کردن فر

دمای دستگاه را بر روی ۱۹۱ درجه سانتیگراد قرار دهید که معادل ۳۷۵ درجه فارنهایت می شود. اجرای مراحل آماده سازی مواد این نان زیاد طول نمی کشد. بنابراین، کمی صبوری کنید و به دستگاه فر جایزه دهید تا به دمای مورد نظر برسد. معمولا، ً در حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز می باشد تا دستگاه فر به این میزان از حرارت برسد.

پخت نان کتوژنیک

» آماده سازی قالب نان

ابعاد قالب را 9*5 یا ۱۳*۲۳ در نظر بگیرید. برای جلوگیری از چسبیدن نان به قالب، مقداری کاغذ روغنی و کمی کره نیاز دارید. ابتدا، بدنه داخلی قالب را به کمک کره آب شده به خوبی چرب نمایید، سپس کاغذ را طوری در قالب فرو ببرید که لبه آن حدود ۵ سانتی متر از دیواره قالب بیرون باشد. این کار، باعث می‌شود که پس از پخت نان کتوژنیک ، بتوانید به راحتی کاغذ را در دستان خودتان نگه داشته و نان پخته شده را خارج کنید.

» مخلوط کردن مواد خشک

آرد بادام، پروتئین آب پنیر و سایر مواد خشک را در یک ظرف بزرگ و مناسب ریخته و با یکدیگر مخلوط نمایید. معمولاً، پروتئین آب پنیر برای بسیاری از افراد جامعه بی خطر می باشد ولی اگر به لبنیات حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید. ضمناً، پودر پروتئین آب پنیر، می تواند با داروهایی آلنبدازول، آلندرونات و برخی از آنتی بیوتیک های دیگر تداخل داشته باشد. پروتئین آب پنیر، در فروشگاه های معتبر ویتامین و مکمل قابل دسترسی میباشد.


بیشتر بخوانید : طرز تهیه مرغ شکم پر با پنیر


» افزودن آب گرم و کره ذوب شده

ابتدا، مقدار 25/1 فنجان آب گرم را بر روی مخلوط مرحله قبل اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر هم بزنید. سپس یک چهارم فنجان، کره ذوب شده را به خوبی مخلوط نمایید.

پخت نان کتوژنیک

» ریختن خمیر در قالب

خمیر آماده شده را در قالبی که آستر شد، بریزید و درون فر بگذارید. به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نان کتو پخته شود. اگر روی نان، قهوه ای طلایی شده باشد و خلال فرو رفته در آن تمیز بیرون آید، یعنی نان شما آماده است. در غیر این صورت، به مدت ۵ دقیقه دیگر به آن زمان بدهید تا به خوبی پخته شود. پس از خنک شدن، لبه های کاغذ را بگیرید و آن را از قالب خارج نمایید. سپس، آن را برش داده و میل نمایید. اضافی نان را در ظروف پلاستیکی و یا فویل بسته بندی نمایید تا بتوانید به مدت یک هفته درون یخچال از آن نگهداری کنید.

پخت نان کتوژنیک

3. دستور پخت نان کتوژنیک در ۹۰ ثانیه

اگر زمان زیادی برای تهیه نان کتو ندارید و یا اینکه دوست دارید سریع آشپزی کنید، این روش مناسب شماست. مواد مورد نیاز این نمونه از نان رژیمی:

  • 1 عدد تخم مرغ بزرگ
  • 1 قاشق غذا خوری شیر (15 میلی لیتر)
  • 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون (15 میلی لیتر)
  • 1 قاشق غذا خوری آرد نارگیل (7 گرم)
  • 1 قاشق غذا خوری آرد بادام یا فندق (6 گرم)
  • 4/1 قاشق چایخوری بکینگ پودر (1 گرم)
  • مقدار کمی نمک

مراحل تهیه آن به این صورت میباشد:

»تمامی مواد اولیه را در یک ظرف مناسب بریزید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. اگر علاقه به طعم های مختلف دارید، میتوانید از 25/1 فنجان (28 گرم) پنیر رنده شده یا یک قاشق از پیاز کوهی یا گیاه خرد شده استفاده کنید. در این نمونه از نان کتو از آرد نارگیل که یک جایگزین خوشمزه برای آرد بادام می باشد استفاده شده است.

» ریختن خمیر در لیوان مایکروویو

سعی کنید از یک لیوان بلند استفاده شود، به طوری که مقداری فضای اضافی برای حباب زدن نان کتوژنیک داشته باشد. می توانید برای جلوگیری از چسبیدن نان به بدنه لیوان، ابتدا درون لیوان را با کمی روغن زیتون یا کره ذوب شده چرب نمایید. وقتی خمیر را در لیوان ریختید، با دست چند ضربه محکم به روی لیوان بزنید تا هرگونه حباب در خمیر حذف شود.

پخت نان کتوژنیک

» قرار دادن در فر

به مدت ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه، لیوان حاوی خمیر را درون فر بگذارید. پس از اینکه نان کتو به رنگ قهوه‌ای طلایی شد و مطمئن شدید که پخته است، آن را از فر خارج کنید و بعد از خنک شدن هم، میتوانید برش زده و میل نمایید.

آرد بادام، آرد نارگیل و امثال آنها، نه تنها کربوهیدرات کمتری نسبت به آرد گندم دارند، بلکه پر از چربی های سالم، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. بنابراین، نان کتو علاوه بر اینکه برای رژیم لاغری مناسب است، غنی از مواد مفید و مغذی نیز می باشد. در پایان، امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود.

منبع: wikihow

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments