چه گلدانی بخریم؟ تفاوت گلدان سفالی ، سرامیکی و پلاستیکی و مزایای هرکدام

چه گلدانی بخریم؟

گلدان های مختلف برای گیاهان گلخانه ای و گیاهان خانگی شما کاربردهای مختلفی دارند. گیاهان در ظروف پلاستیکی رفتاری متفاوت از گلدان های سرامیکی لعاب دار داشته و هر گلدان مجموعه دستورالعمل های مراقبتی خاص خود را دارد. بنابراین تفاوت این گلدان های مختلف چیست؟ جواب در میزان رطوبت و هوا سازی هرکدام می‌باشد. با این پست از پیانته همراه باشید.

فهرست:

چه گلدانی مناسب است؟

برای جواب به این سوال باید اولیت شما برای خرید مشخص باشد. با توجه به قیمت، ماندگاری و شرایط نگه داری گیاه گزینه هایی دارید که در ادامه به آن‌ها می‎‌پردازیم.

گلدان پلاستیکی چه مزایایی دارد؟ : گلدان پلاستکی شیک در مقابل گلدان پلاستیکی گلخانه ای ارزان


گلدان های پلاستیکی به گلدان های پلاستیکی سختی که در باغبانی یا پلاستیک فروشی یافت می‌شود اشاره دارد. (با گلدان های پلاستیکی نازکی که گیاهان در آن کاشت شده اند اشتباه نگیرید). از مزایای گلدان های پلاستیکی می توان به نگه داشتن رطوبت و وزن کلی آنها اشاره کرد.

چه گلدانی بخریم؟

قیمت گلدان پلاستیکی کوچک، متوسط و بزرگ

از گلدان های بزرگ پلاستیکی برای نگهداری مرکبات خود استفاده کنید. به عنوان مثال درختان لیمو که به فضای زیادی برای رشد نیاز دارند و در مواقعی نیاز به جا به جایی دارند. سطح بالای نگهداری رطوبت گلدان های پلاستیکی برای گیاهان آب دوست مانند سرخس ها و گل ارکیده بسیار مناسب است. ظروف پلاستیکی نیز بسیار بادوام بوده و به راحتی خراب نشده و نمی‌شکنند. یک گلدان پلاستیکی متوسط حدود 15تا 20 هزار تومان قیمت دارد.

گلدان سرامیکی لعاب دار برای چه گل‌هایی مناسب است؟


گلدان های سرامیکی گاهی اوقات با گلدان‌های سفالی اشتباه گرفته می‌شوند ، اما از لحاظ ظاهری و عملکرد تفاوت های محسوسی دارند. هر دو از خشت با گل درست می‌شوند ، اما گلدان های سرامیکی معمولاً لعاب دار هستند که این امر قابلیت جذب آنها را تغییر می دهد. لعاب باعث می شود تا خاک به سرعتی که در گلدان سفالی خشک می‌شود، خشک نشود. هنگام جابجایی گلدان لعابی سرامیکی احتیاط کنید زیرا هنگامی که گیاه را در آن کاشتید نسبتاً سنگین می‌شوند.

چه گلدانی بخریم؟

قیمت گلدان سرامیکی

گلدان های سرامیکی برای گیاهان عنکبوتی ، اشک کودک و سایر گیاهانی که با زهکشی کند (تبخیر و بیرون دادن آب) رشد می کنند بسیار مناسب هستند. گلدان های سرامیک لعاب دار از پلاستیک گران تر بوده و بسته به اندازه بین 40 تا 200 هزار تومن قیمت دارد. هنگام انتخاب گلدان خود دقت کنید آنها سوراخ های زهکشی لازم را داشته باشند.

گلدان سفالی خام یا قدیمی


گلدان های سفالی به گلدان هایی به سرعت بالای خشک شدن و زه کشی مناسب معروف هستند. خاک رس از داخل آب را دور کرده و باعث می شود خاک گلدان سریعتر از یک گلدان پلاستیکی بدون خشک شود. بافت گلدان سفالی باعث رشد مطلوب جریان هوا برای ریشه گیاهان می شود و خشک شدن سریع از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کند.

چه گلدانی بخریم؟

قیمت گلدان سفالی ارزان

گلدان های سفالی مناسب برای گیاهانی مانند کاکتوس ها و سایر گیاهان بیابانی هستند. این گلدان ها ممکن است زهکشی و محیط مناسبی برای رشد ایجاد کنند ، اما به راحتی خرد می شوند. قیمت این گلدان ها بسته به اندازه مورد نیاز شما از 15هزار تومان به بالا موجود است است .

گلدان سفالی خام یا سرامیک لعاب دار مناسب گیاه سانسوریا برای تعویض

گل سانسوریا نیاز به رطوبت کمی دارد و باید فواصل آبیاری آن طولانی باشد نیاز به گلدانی دارد که آب از آن عبور کند و رطوبت را در خود نگه ندارد، پس گلدان هایی پلاستیکی و فلزی برای این گیاه مناسب نیستند و اگر در این گلدان ها از گیاه سانسوریا نگهداری می نمایید بهتر است تا گلدان را تعویض نمایید.

چه گلدانی بخریم؟

می توان گلدان های سفالی را گلدان هایی مناسب برای این گیاه دانست به این دلیل که هم رطوبت را از خود عبور می دهند و هم زهکشی مناسبی دارند. به علاوه گلدان های سفالی لعاب دار(سرامیکی) به دلیل این که منافذ باز دارند رطوبت را از خود عبور داده و باعث می شوند تا خاک گیاه خشک شود، به همین دلیل هم گیاه اب مورد نظر خود را دریافت کرده و هم خاک آن نمی پوسد.


بیشتر بخوانید: کاردستی با سنگ ، به همراه چوب و وسایل رنگ آمیزی


از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا با دادن ستاره و کامنت ما را همراهی کنید.

4.5/5 - (13 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments