بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان

بهترین_جاهای دیدنی ایران در زمستان

ایران کشوری چهار فصل است و دارای تنوع زیادی در محیط زیست خود می باشد. همانطور که بسیاری به دنبال یافتن مکان های دیدنی ایران با آب و هوای عالی در فصل تابستان هستند، برخی دیگر مسافرت در فصل زمستان را ترجیح می دهند و خوشبختانه باید گفت مناطق توریستی خوش آب و هوا و دیدنی بسیاری در ایران در فصل زمستان یافت می شود. با پیانته همراه باشید تا با بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان بیشتر آشنا شده و خود را برای سفری زمستانه آماده کنید.

فهرست

چشمه آبگرم سیاهکش

یکی زیباترین مناطق دیدنی ایران در زمستان چشمه آبگرم سیاهکش است. این چشمه آبگرم در  یکی از بکرترین مناطق شهرستان بندرخمیر، روستای نیمه‌ کار قرار دارد این روستا در کنار رودخانه ای به نام سیاه کش قرار گرفته است. پس از گذر از روستا در امتداد رودخانه به سمت شمال به این آبگرم می رسید که محلی ها معتقدند خواص درمانی و شفابخشی فوق العاده ای در درمان ارتروز، روماتیسم و گرفتگی عضلات دارد. این چشمه آبگرم معدنی از جمله جاذبه های طبیعی جنوب کشور می باشد که بازدید از آن در فصل زمستان بسیار توصیه می شود.

آبگرم سیاهکش ، بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان

کویر گردی

ایران از کویرهای زیادی برخوردار و بهترین زمان برای سفر به کویر از پاییز تا اوایل بهار است. هوای دلچسب این فصول خواسته و ناخواسته گردشگران بسیاری را به تماشای شب های پر ستاره کویر دعوت می کند. از دیدنی ترین کویرهای ایران می توان به کویر مصر ، کویر مرنجاب ، کویر ریگان ، کویر ورزنه و … اشاره کرد.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، کویرگردی

جنگل دریایی حرا در قشم

جنگل حرا در لیست عجایب  هفتگانه جزیره قشم قرار دارد و به طلای سبز قشم نیز شهرت یافته و زیستگاه درختانی است که ریشه در آب دوانده اند. این جنگل ها در قشم در طی میلیون‌ها سال سازگاری زیادی با آب شور دریا و سواحل جزر و مدی پیدا کردند. در اصل این گیاهان قادر نیستند دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. ضمن اینکه شوری بین 20 تا 32 در هزار برای رشد آن‌ها مناسب است. در واقع حرا یکی از مقاوم‌ترین گونه‌ها است. ریشه‌های اصلی حرا کوتاه و کم‌عمق‌اند و از آن‌ها ریشه‌های فرعی و باریک و عمودی اسفنجی به سمت بالا منشعب شده که به‌طور متوسط تا 30 سانتی‌متر از سطح زمین بالاتر می‌روند. این ریشه‌های هوایی، به تدریج دور درخت را پوشش می‌دهند که امکان زیستگاهی باتلاقی را برای این گیاه فراهم می‌کند. این ریشه‌ها از شوری اطراف نیز می‌کاهند تا امکان تغذیه گیاه از آب بسیار شور دریا میسر شود. بهترین زمان برای سفر به این جنگل های زیبا ودیدنی قشم اواسط پاییز تا اردیبهشت بوده زیرا در این زمان بهترین شرایط آب و هوایی منطقه را دارا است.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، جنگل حرا

جزیره هنگام

این جزیره منحصر به فرد در خلیج فارس قرار دارد  است که با آبادی‌های کوچک در جنوب جزیرهٔ قشم در استان هرمزگان واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. از جاذبه های شگفت انگیز جزیره هنگام، می‌توان به دلفین ها، آهوها، خاردم مصری، سواحل ناب، کشتی به گل نشسته از همه مهم‌تر و جذاب تر ساحل ماسه ای نقره ای جزیره هنگام اشاره کرد. جنوب کشور در ماه های دی، بهمن و اسفند بهترین زمان برای گشت و گذار به حساب می آیند و با خیالت راحت بدون هیچگونه دردسری می توانید به این جزیره سفر کنید.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، جزیره هنگام

بندر چابهار

این بندردر تمام فصول سال آب و هوای معتدلی شبیه به آنچه در فصل بهار تجربه می‌شود را دارد، به همین دلیل آن را چهاربهار نیز می‌نامند. این بهشت گمشده ایران جاذبه های گردشگری کم نظیری نیز دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. از جاذبه های دیدنی این منطقه می توان کوهای مینیاتوری ، تالاب لیپار و مسجد جامع دزک  نام برد. زمستان و اوایل بهار بهترین زمان سفر به بندر همیشه بهار چابهار است؛ در ایام نوروز مسافران این شهر بندری را برای سفرهای خودشان انتخاب می کنند و کم کم با رفتن به سمت فصل تابستان از میزان مسافران این منطقه کاسته می شود و دلیل آن هم میزان رطوبت موجود در آن است.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، بندر چابهار

تنگه چاهکوه در قشم

تنگه چاهکوه، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره ای به عمق 100 متر، نمایشی از فرسایش سنگ های رسوبی است. این جاذبه طبیعی یکی دیگر از عجایب هفتگانه در جزیره زیبای قشم است. در قدم به قدم این دره با اشکالی شگفت انگیز همچون شیارها و خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی مواجه می شوید و جوی های سنگی در کف دره نیز دیده می شوند. در قسمت هایی از دیواره صدف ها نیز خودنمایی می کنند و می توانند ردپایی از حضور آب دریا در گذشته باشند. در فصل پاییز و زمستان شرایط هوا در این جزیره بسیار مطبوع می شود و می توانید به غیر از تنگه چاهکوه دیگر نقاط قشم را هم به راحتی ببینید.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، تنگه چاهکوه

زیگورات چغازنبیل در خوزستان

زیگورات چغازنبیل یکی از شگرف ترین آثار باستانی بازمانده از پادشاهی ایلامی ها است. قدمتش به سال 1250 قبل از میلاد باز می گردد. این زیگورات توسط اونتاش گال پادشاه بزرگ ایلام باستان ساخته شد، گفته می شود اونتاش گال این نیایشگاه را با هدف ستایش اینشوشیناک به عنوان یکی از سرمایه های مهم مذهبی بنا نمود.  از فصل پاییز تا فروردین ماه بهترین زمان برای دیدار از این زیگورات است.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، زیگورات چغازنبیل

بندر سیراف در بوشهر

بندر سیراف در بوشهر از دیگر زیباترین مناطق گردشگری ایران در فصل زمستان است که دارای جاذبه های توریستی بسیاری می باشد. در فاصله قرون دوم تا پنجم هجري قمري،هشتم تا دوازدهم ميلادي، بندر باستاني و تاريخي سيراف (طاهري امروزي) يكي از بزرگترين و باشكوه ترين بنادر ايراني و اسلامي در سرتاسر حوزه خليج فارس به شمار مي رفت. هم اكنون چهار اثر تاريخي سیراف شامل قبور سنگي و چاهها، گور سيبويه، مسجد جامع و قلعه نصوري به ثبت ملي رسيده که بازید از این مناطق خالی از لطف نیست. اگر به خلیج همیشه فارس سفر كردید، بندر افسانه ای سیراف را از دست ندهید. برای رفتن به آن ‌نیز باید از بوشهر به سمت خورموج، از خورموج به کنگان و از کنگان به سمت سیراف بروید.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، بندر سیراف

کاخ آپادانا در شوش

شوش بناهای باستانی و کهن بسیاری را در خود جای داده که دیگر در همه جای دنیا شناخته شده است. این شهر از قدیمی ترین مناطق مسکونی ایران است که شاهد وقایع تاریخی زیادی از زمان امپراتوری های باستان مثل هخامنشیان بوده است.  شوش در زمان های باستان از مهمترین نواحی فرهنگ و تمدن بود و امروز هم بناهای تاریخی اش آن را به بهشتی برای تاریخ دوستان تبدیل کرده است . کاخ آپادانا در شوش که بدون شک از دیدنیهای استان خوزستان است به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد. این کاخ قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده است.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، کاخ آپادانا

آبشار شوی در دزفول

آبشار شوی در دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و از تنوع محیطی و زیستی فوق العاده‌ای برخوردار است. از نظر تقسیمات شهری ی توان گفت این آبشار در داخل مرزهای خوزستان قرار دارد، ولی در واقع  مردم لرستان هم آن را جزئی از مناطق طبیعی شهر خودشان می‌دانند. .این آبشار از درون غاری سرچشمه می‌گیرد و پس از بیرون آمدن از آن از صخره‌های بلندی به پایین می‌ریزد. آب این آبشار مسافتی را از میان دشت‌ها و کوه ها می‌پیماید و در نهایت به آغوش دریاچه سد دز در استان خوزستان وارد می‌شود.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، آبشار شوی

دریاچه مهارلو در فارس

دریاچه مهارلو در جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد و به خاطر رنگ قرمزش شهرت زیادی پیدا کرده است.  این دریاچه، در مجاورت یک روستا به همین نام واقع شده، روستایی که قدمتش را به دوران صفویه نسبت می دهند و در قدیم به آن دشت گل می گفتند. ب دریاچه مهارلو همیشه شور بوده و از سه رودخانه و دو چشمه های بزرگ تامین میشده اما این روزها به خاطر خشکسالی، کم شدن سطح آب و رشد جلبک های قرمز رنگ، هر چند که زیبا و صورتی رنگ شده است. هارلو، یکی از جاذبه های طبیعی عجیب استان فارس است که با رنگ قرمزش، میزبان طبیعت گردان بسیاری از داخل و خارج از کشور است. در فصل تابستان بخش عمده ای از این دریاچه خشک می شود. با شروع بارندگی ها در فصول پائیز و زمستان، دوباره به سطح آب دریاچه افزوده می شود. از پائیز تا اواسط اردیبهشت ماه، بهترین فصل بازدید از این دریاچه است.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، دریاچه مهارلو

رباط کهنه و نو سریزد

سریزد یکی از روستاهای استان یزد و شهرستان مهریز است که قدمتی چند هزار ساله دارد در زمان‌های دور دروازهٔ ورودی استان یزد در سریزد بوده و به آن شهر فرافر می‌گفتند. کاروانسرای کهنه سریزد (رَباط کهنه) به دوره سلجوقی باز می گردد. به دلیل اینکه در ساخت بنا از خشت خام استفاده شده است، به رباط خشتی معروف است. بنای تاریخی رباط نو سریزد در محله پایین روستای سریزد واقع شده و گفته می شود توسط فردی به نام کلاه دوز ساخته شده است. در اصطلاح مردم محل رباط آجری را رباط نو و رباط خشتی را رباط کهنه می نامند. با توجه به سبک ساختمانی و نوع مصالح به کار رفته، می توان احداث بنا را مربوط به اواخر دوره صفویه دانست. این رباط با گذشت سالیان سال هنوز سالم و پابرجا می‌باشد.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، رباط کهنه و نو سریزد

اشکفت سلیمان در ایذه

شهری بختیارنشین در استان خوزستان به نام ایذه وجود دارد که سابقه باستانی دارا بوده و بعد از اسلام هم نیز شهرت بالایی داشته است. اشکفت سلمان در واقع نام محوطه ای وسیع است با چهار نقش برجسته که دو تا از آنها در داخل غار و دیگری در خارج از آن می باشد که در جنوب ایذه قرار گرفته، منطقه ای که یک غار چشمه ای همراه با 5 سنگ نگاره بی بدیل را در دل خود جای داده و محل پرستش یکی از خدایان ایلامی به نام تریشا بوده است.اولین سنگ نگاره اشکفت سلمان همراه با کتیبه هایی به خط میخی مراسم عبادت پادشاه محلی آپاپیر همراه با خانواده و وزیرش را به نمایش می گذارد.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ، اشکفت سلیمان

گنبد نمکی جاشک در بوشهر

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان می باشد که ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوجاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حد فاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی است. موقعیت ویژه این گنبد موجب شوری آب رودخانه مند گشته است و تنها عامل نامطلوب آن برای منطقه می باشد. راه دسترسی به گنبد از سمت غرب آن  از فاصله سه کیلومتری از روستای گنخک از طریق جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که در منطقه فعالیت می ‌کرده است و فاصله از راه اصلی تا محل پارک خودرو شش کیلومتر است.  به دلیل آنکه گنبد نمکی جاشک در یک منطقه گرمسیری قرار دارد رفتن به آنجا در فصول گرم سال توصیه نمی شود. اما نیمه دوم پاییز تا اواخر زمستان فرصت خوبی است تا دیداری از این منطقه داشته باشید.

بهترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ،  گنبد نمکی جاشک

4.4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments