پاک کردن چسب و برچسب از سطوح ؛ معرفی ساده ترین روش ها

پاک کردن چسب و برچسب

در این پست از پیانته روش های متعددی برای پاک کردن چسب و برچسب از سطوح ذکر شده است. با ما همراه باشید تا با این روش های کابردی آشنا شوید.

فهرست:

بهترین راهکار برای پاک کردن انواع چسب ها ، برچسب ها ، استیکرها و لیبل های تبلیغاتی از سطوح

پاک کردن چسب و برچسب از سطوح روش های کاربردی و ساده ای دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد. باید بدانید برای انواع چسب حلال های متفاوتی وجود دارد. حلال چسب آهن، حلال چسب چوب، حلال چسب مزدا، حلال چسب دوقلو، خشک شده، حلال چسب آکواریوم، حلال چسب حرارتی با توجه به ماهیتشان متفاوت است. سرکه، آستون، حرارت مستقیم و روغن مایع از کاربردی‌ترین حلال‌های در دسترس هستند. 

  • حلال چسب نواری: روغن مایع
  • حلال چسب مایع: پنبه آغشته به سرکه
  • حلال چسب آکواریم: پنبه آغشته به سرکه
  • حلال چسب قطره ای: 1. سرکه 2. حرارت مستقیم مانند اتو

چگونه چسب ها و برچسبها را از روی بدنه ظروف پلاستیکی پاک کنیم؟

روش کندن و پاك كردن چسب و جای برچسب از روي پلاستيك

از بین بردن چسب به ویژه چسب آکواریوم از سطوح پلاستیکی می تواند کمی دشوار باشد زیرا اکثر چسب ها بعد از خشک شدن ماهیتی پلاستیکی پیدا خواهن کرد است ، بنابراین پاک کننده های شیمیایی ممکن است این سطوح را از بین ببرند.

استفاده از چاقو ، بهترین وسیله برای از بین بردن چسب از شیشه و پلاستیک خراشیدن می باشد، نوک چاقو را زیر چسب فرو ببرید و کم کم چسب را جدا کنید،اگر موفق نشدید راههای بعدی را امتحان کنید .

خیساندن چسب ،مقداری آب گرم را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط کنید.یک پارچه یا حوله را در آن خیس کنید سپس روی محل چسبی بگذارید و به مدت چند ساعت بگذارید بماند. سپس چسب را بخراشید.

استفاده از الکل،حواستان به این نکته باشد که الکل به بعضی از سطوح پلاستیکی آسیب می زند، دستمال را به الکل آغشته کرده و روی چسب بزنید تا چسب نرم شود سپس آن را جدا کنید.


بهترین روش پاک کردن لیبل و برچسب از روی شیشه ، شيشه گاز یا شیشه پنجره

 

استفاده از بخار آب این روش معمولاً برای از بین بردن چسب‌هایی استفاده می‌شود که مرطوب هستند و هنوز به‌طور کامل خشک نشده‌اند. در این شیوه بخارآب باید در تماس مستقیم با شیشه باشد و بعد شیشه را با دستمالی خشک نمایید .

استفاده از یخ نیز برای از بین بردن لکه چسبی است که هنوز به‌طور کامل خشک نشده است. ماده‌ای مانند یخ باعث انجماد چسب خواهد شد و همچنین از پخش شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. چنددقیقه‌ای یخ را روی لکه قرار داده و بعد سعی کنید آن را با دستمالی پاک نمایید.


پاك كردن برچسب شيشه مربا و همه بطری ها و ظرف های شیشه ای

آب گرم و صابون :بطری شیشه ای و برچسب را در آب گرم و صابون 10 تا30 دقیقه خیس کنید این کار باعث می شود برچسب براحتی با انگشت جدا شود . اگر نمی توانید شی شیشه ای را در آب خیس کنید، دستمال و یا اسفنج را خیس کرده و روی برچسب قرار دهید و با انگشت یا چاقو از یک طرف شروع به جدا کردن آن کنید

 پاک کردن چسب و برچسب

اگر با آب و صابون هم از بین نرفت از جوش شیرین استفاده کنید. ترکیب عالی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا برچسب های سخت را پاک کنید خمیر درست شده از جوش شیرین و روغن نارگیل می تواند آنقدر قوی باشد که حتی سرسخت ترین چسب ها را هم از بین ببرد. روغن موجود در خمیر، چسب را تمیز می کند در حالی که جوش شیرین خراش را به چسب می دهد. بنابراین می توانید خمیر را بر روی برچسب قبل از خراشاندن به مدت نیم ساعت قرار دهید.

کربنات سدیم بلورین:

اگر به دنبال یکی دیگر از ترفندهای پاک کردن برچسب از روی شیشه ها هستید کربنات سدیم را به شما معرفی می کنیم زیرا علاوه بر سادگی ، تمیز است و می توانید چسب چند شیشه را یک دفع پاک کنید فقط داخل سینک را با آب پر کنید، یک فنجان کربنات سدیم را به آن اضافه و بطری های شیشه ای را در آنجا بگذارید تا خیس شوند بعد از حدود نیم ساعت یا بیشتر، شما باید بتوانید بدون دردسر برچسب ها را جدا کنید.


پاک کردن چسب و برچسب از سطوح فلزی

این روش تنها برای قطعات فلزی و سنگی قابل استفاده میباشد چراکه شعله آسیبی به آنها نخواهد رساند. برای استفاده از این روش کافیست شعله مستقیم فندک یا فندک کوره ای را بر روی سطوح چسبی مستقیما نگاه دارید تا چسب بسوزد و سپس به راحتی میتوانید چسب را از قطعه جدا نمایید. توجه داشته باشید که جهت استفاده از این روش لازم است از ماسک و دستکش استفاده نمایید تا گاز و تکه های چسب که ممکن از از چسب به طرفین پرتاب شوند باعث آزار شما نگردند .


پاك كردن جاي چسب نواري از روی یخچال

روغن مایع برای پاک کردن جای چسب نواری: اگر پس از جدا کردن چسب نواری از یک سطح جای چسبندگی آن همچنان باقی ماند، می‌توانید با آغشته کردن انگشت خود به مقدار کمی روغن مایع و کشیدن آن روی جای چسب، چسبندگی مورد نظر را پاک کنید. برای پاک کردن جاي چسب نواری از روی یخچال می‌توانید از سس ماینز استفاده نمایید. برای این کار ابتدا سس مایونز را 2 الی 4 ساعت روی چسب بگذارید بماند و سپس با سشوار آن را داغ کنید سپس می‌توانید آن را جدا کنید.


پاك كردن جای چسب نواري چسب مایع و چسب قطره ای از روي چوب و ام دی اف

با کمک یک سشوار برای پاک کردن چسب و برچسب از سطوح چوبی از مرکز برچسب به طرف لبه‌ها، حدود ۳۰ ثانیه بگیرید. بعد در حین اینکه سشوار را روی برچسب گرفتیم چسب را با دستمال پاک کنید.

 پاک کردن چسب و برچسب

اگر بعد از گرفتن سشوار روی چسب نواري، کمی از چسب روی سطح مورد نظر به جاماند با پنبه‌ی آغشته به نفت، یا سرکه یا استون روی قسمت به جای مانده ‌می‌کشیم، تا باقی مانده‌های برچسب هم پاک شود.

سرکه را امتحان کنید به این ترتیب که کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و روی چسب بگذارید. البته اگر چسب کهنه شده باشد و یا اینکه خواسته باشید با مواد شوینده آن را تمیز کنید و موفق نشده اید باید بدانید که با سرکه هم از بین نمی رود.


پاك كردن چسب آكواريوم از روی کاشی

استون را امتحان کنید استون یکی از محلول های رایج برای پاک کردن انواع چسب می باشد. این ماده حلال و پاک کننده ی لاک ناخن نیز می باشد. البته قابلیت استون در حل کردن و تضعیف بافت چسب های سیلیکونی هنوز خیلی مشخص نیست ولی با این حال امتحان آن ضرری ندارد. مقداری از استون را روی پنبه بریزید، و نگه دارید تا چسب، حل و پاک شود.

از سشوار استفاده کنید چسب آکواریوم هم مانند تمام محصولات مشابه، در صورت قرار گرفتن در معرض طولانی مدت گرما، تضعیف می شود. به همین دلیل گفته می شود گرم کردن چسبِ روی دست آن را تضعیف کرده از بین می برد. پس روی چسب سشوار گرفته و زمانی که احساس کردید چسب گرم و شل شده است آن را با اسفنج یا پارچه ای پاک کنید.

از یک ساینده استفاده کنید از دیگر راه هایی که می توانید امتحان کنید، ساییدن چسب با چیزی مانند سنگ پا است تا چسب جدا شود و از بین برود. اگر از این روش استفاده می کنید بسیار احتیاط کنید، زیرا بافت سیلیکون از بافت پوست سخت تر است و باید مراقب باشید که پوستتان به جای چسب از بین نرود. سعی کنید از ساینده های خشن استفاده نکنید و سنگ پاهای نرم و نه چندان سخت و یا سیم ظرفشویی های نرم را بکار بگیرید. به هیچ وجه از حلال های سخت و مواد شیمیایی استفاده نکنید اگر هیچ اقدامی هم برای از بین بردن چسب سیلیکون انجام ندهید، پس از گذشت مدت زمانی هر چند طولانی، چسب، از بین می رود. پس اصلاً ارزش آنرا ندارد که سلامتی خود را به خطر اندازید. حلال های قوی مانند وایتکس، جوهر نمک، آب قلیایی، تینر فوری و اسیدهای قوی بسیار خطرناک بوده و می توانند پوست را سوزانده و یا از طریق تنفس وارد بدن شوند که بسیار خطرناک است.


پاک کردن جای چسب از روی لباس

برای از بین بردن چسب از روی لباس هم از سرکه و یا استون استفاده می کنیم با این تفاوت که این بار پنبه را به سرکه آغشته کرده و روی محل قرار می دهیم چند دقیقه صبر می کنیم و سپس بر می داریم این عمل را چند بار دیگر انجام می دهیم چون درزگیرهای سیلیکون بسیار  سرسخت هستند.

 پاک کردن چسب و برچسب

اتوبخار برای پاک كردن اثر چسب نواری

این روش بیشتر برای سطوح پارچه‌ای مناسب می‌باشد. یک تکه پارچه تمیز را روی لکه چسب بگذارید و سپس اتو بخار (داغ) را روی تکه پارچه مورد نظر قرار دهید، این کار باعث جدا شدن لکه چسب از سطح پارچه زیرین و چسبیدین به پارچه رویی می‌شود. 


از همراهی شما سپاسگزاریم. لطفا با دادن ستاره و کامنت از ما حمایت کنید.

4.2/5 - (44 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 Comments
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کاویان رحمانی
کاویان رحمانی
3 سال قبل

سلام واقعا اجرتون با اهل بیت با خدا ایشاالله هیچ وقت خم به ابرو نیارید ایشالله سایتتون جهانی بشه ایشالله هیچ وقت به کمک مالی و پول احتیاج نداشته باشید حساب کردم نزدیک به دو ساعت داشتم چسب رو میخواستم پاک کنم نتونستم تو سایت گفتید به روغن مایع زدم ده ثانیه ای پاک شد 😚😘😙❤❤❤❤

admin
ادمین
3 سال قبل

واقعا ممنون. خوشحالیم که مشکلتون حل شده ❤

رضا
رضا
3 سال قبل

با درود
میشه بنده رو راهنمایی بفرمایید؛ پشت لپتاپم یه ضدخش قوی نصب بود برداستم جای چسب مونده و به هیچ وجه نمیره از یه طرفم چون ممنکه بدنه لپتاب که یکجور پلاستیک سیاه هست آسیب ببینه کاتر اینا نمیتونم روش بکشم سرکه و روغن مایع هم جواب نداد

admin
ادمین
3 سال قبل
پاسخ به  رضا

با سلام.
پیشنهاد میشه از تینر الکلی استفاده کنید. به این صورت که چند قطره روی یک پارچه نرم بریزید و چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی پاک کنید.
روش دوم استفاده از استون هست که به همون صورت مثل تینر اقدام به پاک کردن کنید.
بعضی هم تجربه استفاده از اسپری wd-40 رو دارند و معتقند که هر چسبی رو از هر سطحی پاک می کند.
نکته قابل توجه این است که با توجه به حلال بودن همه موارد ذکر شده مراقب باشید بیش از استفاده نکنید تا باعث رنگ پریدگی نشود.
امیدوارم این پاسخ برای شما مفید باشد.

صبا
صبا
2 سال قبل

سلام من چسب رازی ریخته روی قاب گوشیم تازه خریدمش خیلی دوسش دارم چجوری باید ازبین ببرمش توروخدا راهنماییم کنید

Saba
Saba
2 سال قبل
پاسخ به  Zahra Faghani

واااای مرسی واقعا جواب داد قابم مثه روز اول شد ممنونم از محبتتون

Barbod
Barbod
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
چسب قطره ای روی پنل ضبط خودرو ریخته و خشک شده است چطور میتونم پاک کنم

فرشته
فرشته
2 سال قبل

سلام کاغذدیواری خونمونو با اب خیس کردیم بعد کندیم که دیوارو رنگ بزنیم متاسفانه کاغذها رو با چسب چوب چسبونده بودن الان چکار کنیم این چسب چوب ها راحت تر کنده بشه خیلی سفته اذیت میکنه به زور جدا میشه دیوارو زخمی میکنه

رضا
رضا
2 سال قبل

چسب دوقلو خشک شده که تقریبا به سنگ تبدیل شده! چطوری پاک کنم؟؟

آرمین
آرمین
2 سال قبل

دوستان من روی هدفونم چسب رازی ریخت بعد مالیدمش تا ور بیاد مثل دست که اگه بمالیش ور میاد ولی بد تر شد و الان اصلا نمیدونم چیکار کنم. توروخدا بگین شرفم میره

نازنین زهرا نفوذی
نازنین زهرا نفوذی
2 سال قبل

سلام راهکاری برای کندن چسب نواری از روی سرامیک دارید؟خیلی بد چسبیدن