آموزش 2 روش جذاب برای تبدیل تیشه کهنه به تیشرت تای دای

تیشرت تای دای

با آموزش 2 روش جذاب برای تبدیل تیشه کهنه به تیشرت تای دای می توانید با روشی کم هزینه و بسیار جالب تیشرتی مد روز و زیبا را طراحی و رنگ آمیزی کنید.

فهرست:

تای دای چیست : شیوه ی رنگ کردن تیشرت و لباس به روشی ساده

تای دای (tie dye) اصطلاحی است که در دهه 60 امریکا بر سر زبان ها افتاد و در واقع اشاره به یک سبک زندگی نیز دارد. این سبک رنگرزی باستانی حول محور جلوگیری از نفوذ رنگ به نقاط خاصی از پارچه با روش هایی مثل تا کردن، گره زدن، پیچاندن پارچه و همچنین استفاده از نخ میچرخد و از هنرهای دستی آن زمان می‌باشد.

در این تکنیک در پارچه موانعی ایجاد میشود که باعث میشود رنگ به آن نقاط نفوذ نکند.

اولین نشانه ها از تای دای در تاریخ به سال 810  میلادی در تمدن قبل از کلمبیا (pre-Columbian)  بر می گردد. در دیگر نقاط جهان مثل ژاپن، چین، و برخی نواحی در آفریقا نیز این روش استفاده می شد.

در دهه 60 امریکا سبک psychedelic modern tie dye به وجود آمد و شهرت تای دای به واسطه شروع جنبش هیپی ها در آمریکا و تای دای پوشیدن راک استار هایی مثل جان سباستین و جنیس جاپلین در ووداستاک به اوج خودش رسید.

تای دای روشی خانگی برای رنگ کردن پارچه ساده به رنگهای ابر و بادی

مواد مختلفی توی مغازه ها برای رنگ کردن تی شرت پیدا می شونداز جمله اسپری، رنگ، یا حتی مواد سفید کننده. اگر تی شرتی دارید که مایل به زیباتر کردن آن هستید سری به کمد خود بزنید و تی شرت قدیمی ولی محبوب خود را برای دادن جانی دوباره به آن بیرون بکشید. برای نتیجه بهتر اول تی شرتتون را بشورید! سپس زیر دستتون یک پلاستیک یا روزنامه ای پهن کنید که از کثیف شدن محیط جلوگیری بشود. تی شرتی که در این پست به رنگ کردن آن پرداخته شده یک تیشرت ساده و سفید است.


آموزش ابری سازی تی شرت سفید : چگونه تیشرت تای دای درست کنیم

تیشرت تای دای

مواد اولیه برای رنگ آمیزی و طراحی تی شرت های کهنه

رنگ ، کش لاستیکی ، دستکش های پلاستیکی ، ، جوش شیرین پودر شده ، کیسه های بزرگ زیپلاک ، وان برای خیساندن پیراهن ها ، و یک چوب یا موارد مشابه برای ایجاد پیچ و تاب در پیراهن.

تیشرت تای دای

برای اینکه رنگ های بتوانند به خورد پیراهن پیوند بروند باید ، باید آن را در محلول آب گرم و جوش شیرین به مدت 10 دقیقه خیس کنید. برای بهتر شدن نتیجه دو قاشق نمک به محلول اضافه کنید. بهتر است هنگام انجام اینکار از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید.

پس از خیساندن ، پیراهن را کاملاً بچلانید. هرچه مایعات بیشتری را خارج کنید ، رنگ بیشتری به تی شرت اضافه خواهد شد.

تیشرت تای دای

پیراهن را روی یک سطح صاف قرار دهید. اگه میخواهید جلوی تیشرت شما طرح واضح تری داشته باشد روی آن را مانند تصویر روی سطح قرار دهید.

چوب را در مرکز پیراهن قرار دهید و شروع به چرخش در جهت عقربه های ساعت کنید تا یک شکل پای مانند مطابق تصایر پیدا کند. اگر ترجیح می دهید خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید ، در واقع تفاوتی نکرده و تنها جهت رنگین کمان شما عوض می شود.

تیشرت تای دای
تیشرت تای دای

بعد با نخ یا کش، قسمتهای مختلف آن را مانند تصاویر ببندید و با رنگ های دلخواهتون، روی قسمت هایی که جدا کردید، رنگ بریزید. تی شرت را پشت رو کرده و با ترتیب دلخواه مجددا روی قسمت های باقی مانده آن رنگ بریزید.

تیشرت تای دای

رنگ پارچه تای دای

تیشرت تای دای
تیشرت تای دای

در آخر آن را در  کیسه پلاستیکی قرار دهید و بگذارید در مرحلی نسبتا گرم حداقل 24 ساعت بماند.سپس آن را شسته و خشک کنید!!! سعی کنید کمتر از 24 ساعت و بیشتر از 36 ساعت تیشرت را به حال خود نگذارید تا رنگ ها ماندگاری و وضوح بهتری داشته باشند.

تیشرت تای دای
تیشرت تای دای
تیشرت تای دای

 آموزش رنگ کردن پارچه به طرح ابر و بادی با یخ

در این بخش روشی را برای رنگ کردن پارچه های ساده خواهیم داشت ، روشی ساده که با مقداری یخ و کمی پودر رنگی انجام می شود.

وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن پارچه با یخ:

پودر رنگ

پارچه ی ساده ترجیحا از جنس کتان یا ابریشم

سبد تخلیه (آبچکان ) ظرفشویی

ظرف آلومینیومی

دستکش برای جلوگیری از رنگی شدن دستها

تیشرت تای دای

 روش رنگ کردن پارچه با یخ و پودر رنگ: چاپ ابروباد روی پارچه

ابتدا پارچه مورد نظر را خوب آبکشی کرده و برای کشیده شدن آب ، پارچه را داخل سبد فلزی یا همان آبچکان قرار دهید . ظرف آلومینیومی را برای جلوگیری از کثیف و خیس شدن سطح زیر سبد قرار دهید. در مرحله بعدی روی پارچه را با یخ های ریز کاملا بپوشانید.

تیشرت تای دای

حالا نوبت رنگهاست ، پودر رنگها را به صورت سلیقه ای یا همانند الگوی تصویر روی یخ ها بریزید.

تیشرت تای دای

تقریبا کار شما به پایان رسید و حالا باید اجازه دهید پارچه در همین حالت باقی بماند تا با آب شدن یخ ها در دمای محیط آرام آرام پودرهای رنگی به پارچه برسند.

 وقتی یخ ها کاملا آب شدند و باید پارچه را آبکشی کرده و اجازه دهیم تا خشک شود .

تیشرت تای دای

این کار را می توانید با استفاده از ماشین لباسشویی و یا پهن کردن پارچه در هوای آزاد انجام دهید.


ایده های تای دای : انواع استایل و لباس تای دای

هودی تای دای

شلوارک تای دای

تیشرت تای دای

کیسه پارچه ای تای دای

کتانی تای دای


ممکن است ایده تای دای که شباهتی بسیار زیاد به هنر نقاشی ابر و باد شرقی و اسلامی دارد به تکنیک ماربلینگ و نقاشی های ترند شده ماربلینگ یا نقاشی روی آب نیز تشبیه شود.

آموزش ماربلینگ پارچه: ایده های ماربلینگ، نقاشی ماربلینگ یا تکنیک ابر و باد

 یکی از خلاقانه ترین شاخه های نقاشی، نقاشی روی آب (ماربلینگ) است. هنر ماربلینگ یکی از هنرهای محبوب و پرطرفدار با رنگ است؛ برای اینکار، ابتدا هنرمند طرح مورد نظر خود را با استفاده از رنگ اکریلیک ( رنگ با دوام) بر روی آب طرح زده و سپس کاغذ ٍ، چوب، پارچه یا هر سطح دیگری که می خواهد طرح را بر روی آن انتقال دهد در آب فرو می برد. البته ماربلینگ پارچه کمی پیچیده تر از سبک تای دای می باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به آموزش چاپ ماربلینگ مراجعه کنید.


4.2/5 - (17 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments