ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

بهترین ویژگی های یک دفتر برنامه ریزی یا همان پلنر(planner) بسته به سبک زندگی شما و اولویت ها می تواند متفاوت باشد. اگردنبال نظم بخشیدن به برنامه های خودتون هستید حتما یک دفتر برنامه ریزی برای این کار دارید و دنبال روش هایی هستید که بتونید بهترین استفاده از این پلنر را داشته باشید. راه های بسیاری برای دنبال کردن برنامه ها و اهداف وجود دارد که ساده ترین آن دنبال کردن اهدافتان در یک ماه است و پرجزییات ترین آن شامل برنامه هایی برای تناسب اندام و یا تمیز کردن کمد لباستان است. اما وقتی به روش های متفاوت دیگران می رسیم احساس می کنیم پلنر ماهم باید تمام این ویژگی ها را داشته باشه چون فقط دیگران این کار را می کنند!! اگر چه ممکن است این موارد عالی باشند اما لزوما با اولویت های شما مطابقت ندارد. یک دفتر برنامه ریزی به شما کمک می کند تا سازمان یافته عمل کنید و در رویدادهای روزانه غرق نشوید. ممکن است شما از یک تقویم یا دفترچه های todo list برای برنامه ریزی روزانه خود استفاده کنید هردو اینها عالی است اما موارد دیگری هستند که می تونید از اون ها هم کمک بگیرید که به تغییر زندگی شما کمک می کنند. در ادامه پیانته برای شما برخی ازبهترین ویژگی های یک دفتر برنامه ریزی که می توانید استفاده کنید آورده است.

فهرست :

اهداف سالانه در پلنر

تنظیم هدف یک بخش اساسی برای زندگی و پیشروی در سفر پیش روی شما است. شما نمی توانید شروع به سمت اهداف ماهانه داشته باشید مگر اینکه بدانید در کل چه کاری می خواهید انجام دهید. به این ترتیب یک هدف بزرگ را در پیش بگیرید و آن را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید. پیگیری اهداف سالانه در برنامه ریزی روزانه شما خیلی مهم است به همین دلیل شما باید مرتبا آن را در مرکز زندگی خود قرار دهید.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

بررسی های ماهیانه

همانطور که گفتیم می توانید یک هدف بزرگ را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید این یک بررسی اجمالی ماهانه است شما می توانید ببینید کجای کار هستید و دقیقا چه کارهایی را می خواهید در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید. به عنوان نمونه می توانید هرگونه تاریخ مهم مانند روزهای تولد، سالگرد ها، قرارهای ملاقات را یادداشت کنید این به شما کمک می کند که بتوانید کارهای خود را در یک ماه نگاه کنید و بر اساس آن برای دیگر کارها زمان بگذارید.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

مرور هفتگی در دفتر برنامه ریزی

می توانید یک قدم جلوتر برید و یک مرور هفتگی ایجاد کنید ، که هر هفته در لیست ماهانه شما است که اساساً با جزئیات بیشتری برنامه ریزی شده است. یک مرور هفتگی این امکان رو بهتون میده که ببینید چقدر زمان در روزهای خاصی در دسترستون است تا بعد از آن بتوانید کارهاتون رو بر اساس زمان های خالی اختصاص بدین مثلا اگر در روز سه شنبه ، کل عصر را آزاد دارید ، می توانید یک کار بزرگتر برای آن شکاف برنامه ریزی کنید، در حالی که ، اگر نگاه کنید ببینید فقط یک ساعت وقت آزاد دارید، می توانید یک کار کوچکتر به آن زمان اختصاص دهید. این واقعاً به مدیریت زمان شما کمک می کند.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

ورود به سیستم برنامه ریزی روزانه

اگر اهل برنامه ریزی باشید یک دفترچه روزانه نیاز دارید تا به شما کمک کند که در مسیر خود باشید اگر فقط روی برنامه هفتگی خود تمرکز کنید ، شاید نصف کارها درست و به موقع انجام نشوند. روش انجام این کار ساده است کافی است به گزارش هفتگی خود مراجعه کنید و سپس لیستی از کارهایی را که باید برای انجام آن روز انجام دهید تهیه کنید. هم این کار را میتونید از نظر ترتیب و اولویت انجام دهید.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

برنامه غذایی هفتگی

برنامه ریزی غذایی یکی از بهترین کارهایی است که برای بسیاری از افراد واقعا مفید است. اگر شما برنامه ریزی غذایی را ندارید ، این یک فرصت خوب است که نه تنها وقت خود را هدر ندهید بلکه در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید. لازم نیست پیچیده باشد – فقط هفته ای یک بار آن را انجام دهید کافی است. لیستی از آنچه می خواهید در هر روز از هفته بخورید را تهیه کنید. اگر برای ایده های غذایی گیر افتادید می تونید به صورت موضوعی غذایی روزخود را تعیین کنید، مانند دوشنبه بدون گوشت ، ماکارونی در روز سه شنبه و غیره ، سپس بر اساس مواد موجود غذای روز خودتون رو تهیه کنید.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

لیست خرید

یک لیست خرید بر اساس برنامه وعده غذایی که ایجاد کردید بسیار مفید خواهد بود. با دیدن وعده های غذایی خود می تونید بفهمید که دقیقاً هنگام خرید هفتگی فروشگاه خود چه چیزهایی نیاز دارید. فقط فراموش نکنید که آشپزخانه خود را برای مواردی که ممکن است قبلاً داشته باشید ، بررسی کنید.

نقل قول های الهام بخش

اون چیزی که باید به خاطر بسپارید اینه که این برنامه ریزی متعلق به شماست. کاملاً متفاوت از همه خواهد بود زیرا منحصر به فرد است و شما آن را ایجاد کرده اید. یکی از بهترین راه ها برای شخصی کردن برنامه ریزی خود اضافه کردن یک نقل قول الهام بخش در شروع هر هفته است. بنابراین اگر من روز بدی را تجربه کرده ام یا احساس می کنم از مسیر خارج شده ام ، این نقل قول برای من وجود دارد که هر وقت لازم باشد به آنها نگاه کنم.

لیست اتفاق هایی که شما را خوشحال کرده

شما می تونید در مورد چیزی که امروز شما را خوشحال کرده یادداشت کنید ، چه چیزی باعث خندیدن شما شده است. ممکن است فکر کنید روز خوبی نداشتید، اما همیشه در هر روز اتفاقات خوبی وجود دارد.

لیست کتاب هایی که باید بخوانید

شما همیشه شاید یک لیست از کتاب هایی که میخواهید بخوانید در ذهن خود دارید ، اما می توانید آن ها در دفتر برنامه ریزی خود یادداشت و دنبال کنید. نه تنها یک راه ساده برای پیگیری این لیست است ، بلکه می تونید ببنید چه مدت زمان را صرف مطالعه می کنید.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

به سلامتی خود اهمیت دهید

پلنر شما مکانی فوق العاده برای ردیابی همه چیز مربوط به سلامتی و تناسب اندام شما است. می توانید سلامتی خود را پیگیری کنید بدون اینکه تلاش زیادی لازم باشد. موارد مختلفی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • مصرف روزانه آب
  • ردیاب کاهش وزن
  • برنامه ریزی برای ورزش
  • چکاب بدن
ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

هزینه ها

می توانید هزینه های خود را یادداشت و حساب های خود مدیریت کنید. به طور مثال پیگیری پس اندازها ، پرداخت وام و یا موعد های قبض هایی که باید پرداخت کنید.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

وظایف خانگی

برخی افراد ترجیح می دهند یک برنامه ریزی جداگانه برای کارهای خانه داشته باشند اما می توانید همه آن ها را در یک دفتر برنامه ریزی داشته باشید که بازهم به نظر شخصی شما مربوط است. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید در برنامه ریز خود درج کنید:

  • لیست تمیز کردن قسمت های مختلف منزل
  • لیست های بازسازی و تغییرات دکوراسیون
  • لیست باغبانی و رسیدگی به گلدان ها
ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

مکان های دیدنی

بعضی اوقات، آخر هفته فرا می رسد و بسیاری از جاهای دیدنی که قصد رفتن به آن جا را داشتید فراموش کردید. اینجاست که این لیست به شما بسیار کمک می کند.

ردیابی عادت ها

این یک روش عالی و آسان برای ردیابی نحوه گذراندن وقتتان است و شما را به انجام کارهای دیگری که می خواهید انجام دهید تشویق می کند. ابتدا باید عادت هایی را انتخاب کنید که واقعا می خواهید آن ها را دنبال کنید. که می تواند شامل میزان آب خوردن در طول روز ، ورزش ، پست گذاشتن در بلاگ یا اینستاگرام ، تمرین پیانو و غیره باشد. هر بار در روز یکی از این کارها را انجام می دهید ، دایره ها را رنگ می کنید. در پایان ماه می توانید به راحتی پیشرفت خود را ببینید وبرای بهبود خود برنامه ریزی بهترین انجام دهید.

ویژگی های بهترین پلنر یا دفتر برنامه ریزی شخصی

احساسات روزانه

این که شما یک روز بد ، یک روز عالی ، یک روز پر اضطراب یا یک روز مطمئن داشتید را ردیابی کنید. مهم نیست که این یک بخش بزرگ یا کوچک از زندگی شما است می تواند به شما در درک چگونگی نوسانات کمک کند. آیا همیشه یک عصر یکشنبه احساس ناراحتی می کنید؟ چرا فکر می کنید این طور است؟ در مورد روزهایی که خوشحال تر هستید چه می کنید؟ ردیابی احساسات شما به این معنی است که می توانید بینش بهتری در زندگی خود داشته باشید و در صورت نیاز تغییرات لازم را ایجاد کنید .

خاطرات

به جای اینکه فقط یک ماه تمام شود و مستقیماً برای برنامه ریزی ماه بعدی شروع کنیم، چرا با صفحه ای از خاطرات ماه خود ارزیابی نکنیم ، نکات برجسته خود را بنویسید، بلیت ها ، تصاویر و سایر مواردی را که جمع آوری کرده اید را در همان صفحه بچسبانید تا در طی 30 روز گذشته یک مرور کلی از آنچه دوست داشتید را داشته باشید. فکر کنید وقتی به پایان دفتر برنامه ریزی خود رسیدید ، چند خاطره خواهید داشت.

پروژه های آینده

صفحه آخر دفتر برنامه ریزی خود بگذارید برای هر چیزی که مربوط به آینده باشد، می خواهد یک رویداد بزرگ باشد با یک ایده ای که قصد انجام آن را دارید.

به اولویت های خود فکر کنید ، به این فکر کنید که چرا پیگیری برخی از این موارد برای شما مفید است. ممکن است همه موارد گفته شده برای شما اولویت نباشد تنها از لیست هایی که مناسب با سبک زندگی شما است استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که چرا شروع کردید

4.6/5 - (140 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 Comments
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
M
M
3 سال قبل

خیلی مطلب زیبا و جالبی بود.

رضا
رضا
3 سال قبل
پاسخ به  M

ممنون تصاویر هم عالی بود الهام گرفتم ازشون

زهرا
زهرا
3 سال قبل

عالی و فوق‌العاده بود.سپاسگزارم🙏🙏🙏

SB
SB
3 سال قبل

مطالب فوقالعاده بود ، سایتتون هم خیلی کاربردیه مرسی ^_^

نگار
نگار
3 سال قبل

کوتاه و کاربردی ،ممنون

سعید
سعید
3 سال قبل

تصویراشون منو کشته فقط ارون رفتم البته مطالب هم خوندم عالی